Nezaměstnanost už neroste, finančně si díky změnám zákonů polepší rodiny s dětmi a vláda přidala na platech zaměstnancům státu.

„Je to sice jen pár stovek, ale znamená to, že ekonomika na to má a že patrně v nejbližší době žádné problémy nelze očekávat,“ řekl Právu osmatřicetiletý Karel, zaměstnanec státní správy.

Za dárky v průměru šest tisíc korun

Podíl Čechů věřících ve zlepšení české ekonomiky se za poslední dva roky zdvojnásobil na 30 procent.

„Proti poslednímu průzkumu z roku 2012 dokonce mírně převýšil podíl lidí, kteří naopak čekají hospodářský propad,“ uvedla agentura STEM.

Z předvánočního průzkumu GE Money Bank vyplynulo, že za vánoční dárky chtějí Češi v průměru utratit kolem šesti tisíc korun. Téměř dvě třetiny dotázaných si jako pomyslnou laťku, kterou nechtějí při nakupování dárků překročit, stanovily 5000 Kč. Čtvrtina lidí, což je proti loňsku téměř dvojnásobný počet, plánuje vynaložit na dárky pět až 10 tisíc a každý desátý předpokládá, že ho dárky vyjdou na více než 10 000 Kč.

Také podle průzkumu STEM/Mark pro Cetelem roste počet lidí, kteří hodlají za dárky utratit od sedmi do patnácti tisíc korun. Podíl těch, kteří plánují investovat do dárků jen do pěti tisíc, se sice meziročně snížil o sedm procent, i tak jsou jich však dvě třetiny všech dotázaných.

Při analýze vánočních přání se začíná stále častěji zejména u dospívajících dětí objevovat přání, aby místo „překvapení“ pod stromečkem tam našli raději obálku s penězi. Podle průzkumu Cetelem si peníze pod stromečkem přeje už každý šestý dospívající.

Představy dětí jiné než rodičů

Je to dáno tím, že konkrétní přání stále rychleji dospívajících dětí se výrazně odlišují od představ jejich rodičů. Ti totiž stále v teenagerech vidí menší děti. Dospívající se tak chtějí vyvarovat nuceného vděku a nadšení, když třeba darované oblečení se radikálně odlišuje od jejich představ.

Dárky pro děti tvoří až 70 procent celkových nákladů na dárky. Více než třetina rodičů přitom plánuje koupit dítěti to, co si přeje. Většina rodičů splní dětská přání aspoň částečně (59 procent). Zejména nedostatek peněz v rozpočtu a stále náročnější přání dětí však vedou k tomu, že čtyři procenta rodičů svým dětem to, po čem touží, nekoupí.

Podle průzkumu GE Money Bank většina dotázaných chce koupit dárky maximálně pro šest lidí. Jen dvě procenta lidí však tvrdí, že nebudou kupovat žádný dárek.