V tvarech se překvapení nekoná, žádané jsou koule, rakety, srdíčka a zvonečky, řekl předseda družstva Vánoční ozdoby ze Dvora Králové nad Labem Miroslav Šorma. Podnik patří mezi největší producenty ručně dělaných skleněných vánočních ozdob v Evropě.

Letošní módnost spíše světlejších odstínů fialové (nosí ji biskupové) podle Šormy nemá žádnou spojitost s tím, že katolická církev má od letošního března nového papeže Františka. "Fialová je správnou barvou adventního věnce. Světle zelenou žádali zákazníci ze Švýcarska a z jihu Německa," vysvětlil. Fialová je zároveň i tradiční barvou postního období.

Dvorští skláři také uvádějí, že barevnost a povrchy vánočních ozdob se řídí módou v šatovkách a bytovém textilu. Ozdoby pak mnohdy odrážejí trendy ze světových módních veletrhů. Jen pro připomenutí, loni byla trendy barvou šedá.

K letošnímu zdobení stromečku se nedávno vyjádřila i Evropská asociace floristů a výrobců dekorací. Doporučila pět trendů zdobení, a to ve stylu starých časů na venkovských sídlech, delikátního snu, vílí fantazie, luxusního potěšení a bazaru bizarností. Například trend delikátní sen představuje křehkost, eleganci a rafinovanost. Ve vzorech se objevují obrazy na zamrzlém skle a stylizované rostliny, užívají se například nestříbřené, průhledné baňky. Téměř ve všech trendech se podle asociace prosazuje růžová a její odstíny.