Klasické dárky zabalí svým blízkým pod stromeček čtyři pětiny Slováků a téměř devět z deseti Poláků a Bulharů. Vyplývá to z rozsáhlého telefonického průzkumu společnosti Profi Credit, který probíhal v Česku, Polsku, Bulharsku a na Slovensku, účastnilo se ho dva a půl tisíce respondentů.

Největší nápor na obchody je v prosinci

Nejoblíbenějšími klasickými dárky jsou ve všech zemích hračky, knihy a elektronika. Bezmála polovina Čechů (47 procent) uvedla, že si dárky obstarává už během celého roku, ale téměř dvě pětiny (37 procent) si nákupy nechávají až na prosinec. Na Štědrý den vyrazí do obchodů každý čtrnáctý Čech a osm procent z nich dokonce nedává dárky vůbec.

Na Slovensku a v Polsku je prosinec jednoznačně měsícem dárků, do obchodů vyráží sedm z deseti Slováků a Poláků. Každý devátý Polák pak dárky vůbec neřeší.

To Bulhaři jsou zase přeborníky v nákupech na poslední chvíli. Na Štědrý den vyrazí za dárky celá třetina z nich.

„Rok od roku se u nás zvyšuje podíl dárků koupených přes internet. Nějaký ten dárek koupí přes internet více než polovina Čechů a zajímavé je, že online nákupy začínají být běžné i pro starší generaci nad šedesát let,“ uvedl Ondřej Šmakal ze společnosti Profi Credit.

Ježíšek na dluh?

Většina Čechů neplánuje, že by letos za dárky utrácela více než v loňském roce. Tři čtvrtiny lidí by se rády s útratou za Ježíška vešly do pěti tisíc korun. Podobně smýšlejí i lidé na Slovensku (74 procent), v Polsku (89 procent) a v Bulharsku (83 procent).

Proti ostatním národům se Češi budou více snažit financovat vánoční dárky z vlastních zdrojů. O úvěru na nákup dárků uvažuje zhruba každý osmý Čech (16 procent). V Polsku a Bulharsku je to čtvrtina lidí a na Slovensku je dokonce třetina Slováků ochotná se kvůli Vánocům zadlužit.

„V předvánočním období zaznamenáváme vždy větší zájem o spotřebitelské úvěry. Většina (78 procent) Čechů si na dárky přitom půjčí více než pět tisíc korun, zpravidla je použije k nákupu věcí do domácnosti, které si nadělí pod stromeček,“ zmínil Šmakal.