Aktuální data serveru Skrz.cz naznačují, že letošní obrat celého slevového trhu se bude pohybovat okolo 3,5 miliardy korun, což je o čtvrtinu více než v loňském roce. Největší nárůst zájmu se v porovnání s loňskem očekává právě v předvánočním období. V posledním čtvrtletí, které je tradičně nejsilnějším z celého roku, se tržby slevového trhu vyšplhají až na 1,3 miliardy korun.

„Jen v prosinci se prodají vouchery v hodnotě kolem 500 miliónů korun,“ uvedl Petr Kováčik z vyhledávače slev Skrz.cz. Nárůst zájmu o slevové nakupování jasně vystihuje i srovnání s rokem 2011. Během něj zaznamenaly slevové servery tržby ve výši 1,95 miliardy korun. O dva roky později celé dvě třetiny tohoto dříve celoročního obratu utrží slevové servery jen během předvánočního období.

Také na serveru Slevomat.cz zaznamenávají v předvánočním období enormní nárůst zákaznického zájmu. Často až dvojnásobný oproti letním měsícům. „V předvánočním období očekáváme obrat převyšující 300 miliónů korun, díky tomu Slevomat tento rok překoná obrat ve výši jedné miliardy korun," uvedl pro Novinky.cz marketingový specialista Zdeněk Linc.

Zážitkové vouchery hrají prim

Obecně budou mít během předvánočních nákupů na trhu se slevami největší zastoupení zážitkové vouchery. Zájem o ně potvrzuje i Pavel Kolář, produktový manažer Seznam Tipu: „Zážitky jsou trvale nejoblíbenějšími Tipy, hlavně speciální pobyty, masáže, lázně či plavby.”

Mnozí lidé na slevové servery zabrousí v naději, že jim vnuknou nápad, čím by obdarovali své blízké, že objeví nějakou zajímavou vychytávku, kterou neseženou nikde jinde. Snahu odlišit se a zaujmout obdarovávaného něčím originálním potvrzuje i Petr Kováčik: „Češi na slevových serverech před Vánocemi hledají především inspiraci. Často pak nakupují právě originální zážitkové vouchery a zboží, které nenajdou v běžném e-shopu.“

Roste i zájem o koupi zboží

Od loňských Vánoc došlo na slevovém trhu k dalšímu nárůstu zájmu o nákup různých druhů zboží. Například zájem o značkovou módu dokonce oproti loňsku vzrostl o 1500 procent. Zboží a móda tvoří dohromady již více než 60 procent celkové poptávky.

Další silnou kategorií jsou pobyty, které se sice podílejí na poptávce z hlediska počtu nabídek jen necelými 10 procenty, na obratu celého trhu mají stále významný, téměř 50procentní podíl.

„Očekáváme, že se v předvánočním období budou nakupovat jak tradiční věci do domácnosti, tak i oblečení a další dárky jako šperky, hodinky či hračky. Kromě tohoto zboží předpokládáme, že letos budou Češi opět o něco více kupovat pod stromeček poukazy jak na pobyty na horách, tak i na pobyty zaměřené na wellness a relaxaci,“ doplnil Tomáš Bátrla, spoluzakladatel Vykupto.cz.

„Největší zájem v kategorii zboží je především o různé kreativní fotoprodukty, jakými jsou například fotokalendáře, fotoknihy, puzzle a jiné výtvory z vlastních fotografií. Další velmi oblíbenou kategorií je také móda, která neustále roste. Před Vánocemi v této kategorii pozorujeme zvýšený zájem zejména u věcí, kde není nutné řešit velikosti jako např. o značkové hodinky a módní doplňky, jakými jsou třeba pašmíny,” upřesnil Zdeněk Linc ze serveru Slevomat.cz.

Kromě dalších specifik jsou Vánoce pro slevové servery typické také tím, že lidé nakupují více voucherů, ale jejich průměrná cena je lehce nižší, než je tomu během roku. Průměrná cena jedné objednávky se v průběhu roku aktuálně pohybuje okolo 800 korun, v předvánočním období pak klesá zhruba o 150 korun níže.