Lidé přitom v předvánočním chvatu volí často takové dárky, nad kterými nemusí příliš přemýšlet. Kromě elektroniky to jsou třeba i vybraná kosmetika, dobrá vína či destiláty.

Zřejmě největším tahákem na internetu i v prodejnách s elektronikou jsou tablety a chytré telefony. „V případě tabletů se nyní více prodávají ,lepší’ nadupané modely či horké novinky. Příkladem modelů, které jsou nejprodávanější, jsou Google Nexus 7 nebo Samsung Galaxy Note 10,1,“ informoval Právo mluvčí řetězce Euronics Bohuslav Komín.

Zájmu o tablety podle něj napomohlo, že se v posledních měsících výrazně rozšířila jejich nabídka, a tím i cenové spektrum, ve kterém se pohybují. Tradičně velká poptávka je i po televizích.

Zájem je také o herní konzole 

„Za absolutního vítěze letošních Vánoc však můžeme označit kategorii mobilních telefonů. Tento segment u nás zaznamenal růst tržeb o 37 procent jen za první tři prosincové týdny,“ dodal Komín.

Tisíce Čechů se podle něj mohou těšit, že pod stromečkem najdou například Samsung Galaxy S III nebo Samsung Galaxy Ace. Podle serveru Zboží.cz se dobře prodávají také jiné značky mobilů, například Nokia Asha 300, z další elektroniky třeba i herní konzole Microsoft Xbox 360 a Sony PlayStation.

Mezi hračkami letos dominují stavebnice Lego Friends a panenky Monster High, hračkářství Sparkys si zase nemůže vynachválit sázku na robotické rybičky do vany, které díky speciálním senzorům plavou ve vodě jako živé.

Stále více lidí podle obchodníků nechává nákupy dárků na dny těsně před Vánoci. „Tento trend je možné pozorovat poslední dva roky, dříve začínali zákazníci s nákupem dárků už během listopadu,“ upozornil Komín.

Cukroví stále častěji kupujeme 

Podle statistik internetového katalogu Firmy.cz Čechy letos zaujaly prodejny umělých stromků a vánoční ozdoby. Úspěšnou sezónu zažívají společnosti, které vyrábějí ozdoby přímo na míru (tyto firmy lidé hledali 11x častěji než loni). Při letošním Štědrém dnu více domácností než dřív ozdobí umělé stromky (16x více hledané než loni). Hledaly se však i firmy, které dokážou naučit, jak si originální vánoční ozdoby vyrobit doma.

Češi sháněli také firmy a jednotlivce zabývající se výrobou cukroví (14násobné zvýšení hledanosti proti loňskému roku). Mnoho rodin je tedy přestává dělat doma. 
Všeobecné letošní šetření lidí, které se odráží v propadu tržeb maloobchodu jako celku, se zatím v předvánočních nákupech podle tuzemských obchodníků výrazněji neprojevuje.

Po třetí adventní neděli byly vánoční tržby Euronicsu o osm procent vyšší než ve stejném období loňského roku.

Evropa letos čeká skromnější Vánoce 

Z mezinárodního průzkumu ING Bank na začátku prosince mezi 14 000 lidmi ze 14 zemí ale vyplývá, že v Česku hodlá za dárky dát víc než loni pouze 11 procent lidí. Podobně jsou na tom lidé na Slovensku a v Německu. Celkově většina obyvatel Evropy letos nechce za Vánoce utratit víc peněz než loni. Vánoční výdaje tak plánuje zvýšit jen 22 procent Evropanů. Nejúspornější Vánoce ve srovnání s loňskem budou v Belgii, kde víc peněz utratí jen osm procent Belgičanů, zjistil průzkum.

Naopak asi nejvíce radosti pod stromečkem bude v sousedním Nizozemsku, kde hlouběji do peněženky než ve stejném období loni sáhne 34 procent lidí. Na otázku, zda jsou Vánoce obdobím, kdy lidé utrácejí bez obav, odpověděly téměř dvě třetiny respondentů záporně.

„Zdá se, že letošní Vánoce budou skromnější. S ohledem na aktuální ekonomickou situaci v mnoha částech Evropy to není překvapení,“ sdělil ČTK ředitel spotřebitelské části ING Bank ČR Libor Vaníček.