Hlavní obsah

Zklamaní nebo napálení lidé se na poradny obracejí hlavně po Vánocích

Novinky, Barbora Buřínská

Na pracovníky občanských poraden se lidé obracejí ve chvílích, kdy si neví rady s různými spotřebitelskými problémy. Například se nechali napálit na předváděcích akcích nebo jim nebyly uznány oprávněné reklamace. Po Vánocích počet lidí, kteří potřebují pomoci s výměnou či reklamací zboží, které buď dostali darem, nebo sami darovali, stoupá.

Foto: Profimedia.cz

Lidé často po Vánocích potřebují poradit s vrácením či reklamací zboží.

Článek

"Klienti  ovšem také velmi často přicházejí s otázkou, jak mohou vypovědět kupní smlouvu, která je svázaná se spotřebitelským úvěrem. Takové smlouvy jsou tradičně podepisovány na předváděcích akcích různých firem," vysvětluje Kateřina Plháková z Asociace občanských poraden.

Oběťmi jsou nejčastěji senioři

Firmy pořádající předváděcí akce se většinou zaměřují na seniory. Před Vánocemi na ně útočí tím, že mohou koupit skvělý vánoční dárek pro své blízké a k tomu dostanou ještě skvělejší a absolutně nepotřebné zboží zdarma. Na seniory je na předváděcích akcích často vyvíjen tlak, aby smlouvu podepsali. Poté jim vznikne závazek zboží splácet, přičemž cena zboží je většinou v řádech desetitisíců. S poradci pak často řeší, jak vypovědět smlouvu a vrátit zboží.

Na českém trhu bohužel operuje řada subjektů, které se přímo zaměřují na starší lidi ve snaze nabízet jim předražené zboží či služby. Senioři či jejich blízcí se obracejí na poradnu nejen ohledně toho, zda a jak lze od těchto závazků odstoupit, ale i kvůli tomu, že nejsou schopni zboží vůbec zaplatit.

Jak uvádí Kateřina Plháková: "O účinnosti tohoto reklamního vymývání mozků svědčí i fakt, že někteří senioři jsou bez ohledu na informace okolí, médií a specializovaných poraden přesvědčeni o výhodnosti nákupů na předváděcích akcích a jsou vlastně rádi, že si mohli zboží či služby „výhodně“ nakoupit."

Bohužel v poradnách se setkávají i s takovými případy, kdy se lidé takových akcí účastní roky a nakoupili již zboží řádově za statisíce korun. Ti pak v poradně řeší pouze přiměřenost úrokové sazby či neschopnost splácet všechny své závazky kvůli jejich kumulaci.

Projekt Spotřebitelské poradenství

Asociace občanských poraden již čtvrtým rokem za finanční podpory ministerstva průmyslu a obchodu realizuje projekt Spotřebitelské poradenství. Je poskytováno především ve 14 poradnách zapojených do projektu.

Během uplynulého období řešili pracovníci 40 poraden po celé České republice téměř devět tisíc dotazů. Lidé nejčastěji potřebují poradit v situacích, kdy si neví rady s odstoupením od smlouvy, s podvody při nabídkách levnější elektrické energie, s reklamacemi, se změnami podmínek ve smlouvách, s nákupy na internetu či s dluhy.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám