„Proti minulému týdnu začali lidé nakupovat víc,“ informoval mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Zákazníci jsou letos proti dřívějšku trochu opatrní, když pečlivě zvažují poměr cena – kvalita. „Této úvaze ale podřizují své nákupní zvyklosti už celý rok,“ podotkl.

Všeobecné letošní šetření lidí, které se odráží v propadu tržeb maloobchodu jako celku, se však v předvánočních nákupech podle obchodníků zatím neprojevuje.

V předstihu i delikatesy

„Z pohledu tržeb jsme na tom v porovnání s loňskem zhruba stejně. Obraty jsou o něco vyšší než při první adventní neděli, řekla včera Právu mluvčí prodejen Albert Judita Urbánková.

Lidé měli podle ní zájem především o kosmetiku, sportovní oblečení a knihy. V předstihu také nakupují delikatesy nejen pro štědrovečerní stůl, ale i na Silvestra. „Zákazníci častěji využívají nákupu zboží v promo akcích. Chtějí nakoupit za zvýhodněné ceny, ale trvají na kvalitě, na kterou jsou zvyklí. Přesto pokles tržeb letos neočekáváme,“ dodala Urbánková.

Největší nápor příští víkend

Největší vlnu předvánočních prodejů očekávají obchodníci o nadcházejícím víkendu, kdy většina lidí už bude mít v kapse prosincovou výplatu.

Před loňskými Vánoci brzdilo lidi v utrácení mj. i zdražování kvůli očekávanému zvýšení DPH, které někteří obchodníci promítli do svých cen s předstihem. „I když se i letos očekává další zvýšení této sazby, není už tak vysoké a zatím není jasné, jak a zda vůbec se promítne do finálních cen za potraviny. Proto letos očekáváme o Vánocích o něco lepší obchodní výsledky,“ sdělila Právu mluvčí řetězce Billa Gabriela Bechynská.

Majitelé obchůdků mají problémy

Majitelé venkovských obchůdků s potravinami nebo smíšeným zbožím zejména na severu Čech se ale shodují na tom, že jim meziročně ubylo zákazníků, v některých případech zásadně, což pociťují i teď v předvánočním období.

„Šel jsem o sedm tisíc denně s tržbou dolů. Jsou tu čtyři sámošky, samí Vietnamci a já. A teď se k tomu přidalo nakupování v Německu. Lidi cestují hodně za hranice, to jsou obrovské nájezdy, co tam dělají. Kupují všechny základní potraviny, mléko, sýry, jogurty, máslo a drogerii. Je to levnější a nemusejí zkoumat, zda to nepřišlo z Polska,“ připustil například majitel obchodu s potravinami ve Vilémově na Kadaňsku.

Také provozovatel potravin a smíšeného zboží ve Strupčicích na Chomutovsku připustil meziroční propad, který podle něj souvisí s nákupy Čechů z příhraniční oblasti v sousedním Německu. „Znám tu hodně lidí, co jezdí nakupovat do Marienbergu. A že se to musí projevit na českých obchodech, je jasné. A ti, co nakupují u nás, jsou opatrnější na peníze a víc šetří,“ řekl Právu.

Názvy nedělí vymysleli obchodníci

Obchodníci se před Vánoci tradičně předhánějí v nejrůznějších akcích a výhodách pro zákazníky. Například prodejce elektroniky Datart stejně jako loni nabízí nadstandardní služby, jako jsou doprava zdarma, nákup online ještě na Štědrý den, nebo možnost vrácení nevhodných dárků.

Velcí obchodníci jsou přesvědčeni o tom, že příští víkend bude z pohledu prodejů ještě silnější než ten poslední.

Názvy adventních nedělí podle kovů (bronzová, stříbrná a zlatá), které si většina lidí okamžitě spojí s předvánočním sháněním dárků, zavedli prvorepublikové obchodní domy.

Obchodníci teď podle nich plánují své reklamní kampaně a často i cenovou politiku. Historici předpokládají, že názvy nedělí mají původ v cizině, záhadou je ale odkud, protože sousední Němci ani Rakušané je ve slovníku nemají.