Jak vyplynulo z průzkumu, který pro společnost Home Credit realizovala agentura Stem/Mark, další vánoční zvyky už tak oblíbené nejsou. Krájení jablek uznává jen něco málo přes polovinu respondentů, a spíše tento zvyk baví ženy než muže.

Pouštění svíček ve vodě pak plánuje ani ne třetina, lití olova dokonce jen 7 % lidí. Na tradiční vánoční mši se ale překvapivě chystá až třetina lidí. „Češi jsou konzervativní nejen, co se dodržování tradic týče. Letos příliš nehodlají měnit ani způsob nakupování dárků – tradičním místem zůstávají i pro nákupy vánočních dárků kamenné obchody, tam plánuje nakupovat 82 % z nich. E-shopy jim ale šlapou na paty, letos si je pro nákup vánočních dárků vybere více než tři pětiny lidí.

Jediným překvapením je, že se pro variantu e-shopů letos nově ve velké míře rozhoduje i starší generace nad 60 let věku,“ přibližuje výsledky průzkumu analytik Home Creditu Michal Kozub.

Podle průzkumu také Češi nehodlají vyhazovat horentní sumy za přípravu štědrovečerní tabule. Celkem neplánují průměrně utratit více než 4000 Kč na domácnost. „Nižší výdaje za jídlo, alkohol, nealko nápoje, stromeček nebo ozdoby souvisí s ekonomickou situací většiny domácností. Vzhledem k růstu inflace, obzvlášť u potravin nebo vyšším daním a také v souvislosti s rostoucí nezaměstnaností nehodlají lidé riskovat a raději si Vánoce užijí v rodinném kruhu bez zbytečných výdajů,“ vysvětluje Kozub. V restauraci, v zahraničí nebo na chatě bude trávit svátky méně než procento lidí.

Náklady na štědrovečerní večeři a výzdobu
Potraviny2291 Kč
Ozdoby a další předměty574 Kč
Alkoholické nápoje490 Kč
Nealkoholické nápoje390 Kč
 Stromeček 251 Kč