Protože děti by neměly držet dietu v pravém slova smyslu, a to, ani pokud mají skutečně hodně kilogramů navíc, zásadní by mělo být především zařazení pohybu, ideálně na každý den vánočních prázdnin. Nejhorší, co můžete pro své dítě udělat, je nechat ho dva týdny válet u televize s mísou cukroví.

„To, zda děti vánoční prázdniny proleží a prosedí, nebo je stráví při pohybu na čerstvém vzduchu, skutečně závisí největší měrou na jejich rodičích. Z našich průzkumů jednoznačně vyplývá, že děti, které mají problém s váhou, vyrůstají v rodinách, v nichž se ani rodiče nehýbou. Dítě s nadváhou se pak pohybu vyhýbá, protože je neohrabané, a tak se dostává do začarovaného kruhu. Ten musejí rozetnout právě rodiče, nejlépe tím, že vezmou sáňky nebo brusle a půjdou se svým dítětem sportovat, nebo se alespoň vydají na dlouhou procházku,“ říká doktor Mikulica.

Na venkově můžete nasadit běžky už za chalupou, případně se vydat do blízkého lyžařského areálu, kde se – pokud nejste lyžaři – můžete svézt třeba na sáňkařské dráze. Pražané pak mohou využít každoroční program Týden sportu zdarma, kdy jsou ve vánočním týdnu některá pražská sportoviště dostupná bezplatně. Každý pohyb se počítá, stejně jako každý čas nestrávený pasivně.

Hodně pití, ale bez cukru

Že je pitný režim důležitý i v zimních dnech, ví už dnes téměř každý. Pro mnoho dětí ale pití rovná se sladká limonáda, a to je špatně. „Bohužel je to tak. Přestože děti velmi dobře vědí, že nejlepším nápojem je čistá voda, celých 70 procent jich denně pije slazenou limonádu. Některé děti dokážou vypít i dvoulitrovou láhev koly, která má přes tři tisíce kilojoulů, což představuje energii z opravdu hodně vydatného oběda i s dezertem. Kromě toho vede pití sladkých limonád ke zvýšené kazivosti zubů a vzhledem k obsahu bublinek často i k trávicím potížím,“ říká doktor Mikulica.

Pokud děti nechtějí pít čistou vodu, uvařte jim ovocný čaj. Jestliže jsou zvyklé na ředěné sirupy, můžete postupně snižovat množství sirupu, aby sladké chuti odvykly.

Kaloricky bohaté suroviny nahrazujte

Nemusíte se v zájmu linie rovnou vzdávat tradičních pokrmů a oblíbených vánočních pochoutek. Zkuste ale nahradit ty největší kalorické bomby zdravějšími a méně vydatnými surovinami. Bramborový salát může být s jogurtem, nebo jen s kapkou olivového oleje, kapra můžete upéct v troubě. Část bílé mouky v cukroví nahraďte celozrnnou, cukru obvykle stačí polovina, než uvádějí recepty.

V mnoha rodinách se osvědčilo podávat cukroví ke svačině, například po odpolední procházce nebo sportu, a nenechávat je volně přístupné po celé vánoční prázdniny. Pokud se neobejdete bez zobání u televize, můžete nakrájet třeba ovoce. Po vánočních svátcích, kdy se děti doslova natláskají vším možným doma i na návštěvách, můžete klidně zařadit den či dva, kdy budete jíst střídměji a k večeři si uděláte třeba zeleninový salát.

„Vánoce jako takové samozřejmě nejsou viníkem toho, že je u nás asi patnáct procent dětí přímo obézních nebo má nadváhu. Pokud si ale děti zvyknou se ve volných dnech přejídat a spojovat si rodinné svátky s tučnou a sladkou stravou, těžko je pak budete přemlouvat ke zdravému životnímu stylu,“ varuje MUDr. Mikulica.

Nezakazujte, omezujte množství

Protože zakázané ovoce chutná nejlépe, není dobré dětem určité potraviny striktně zakazovat, a už vůbec ne o Vánocích, kdy obvykle svým potomkům dopřáváme víc, než v jiných částech roku.

„Obzvlášť pokud se v některých rodinách třeba určitá pochoutka jí jen na Vánoce, tak by asi nebylo dobré ji zakazovat. Důležité ale je ohlídat množství takové pochoutky, které dítě sní, aniž by o tom třeba úplně vědělo, například když se právě dívá na pohádku,“ dodává lékař.