Češi si na povánoční výprodeje schovávají v průměru přes čtyři tisíce korun. "Celkově se chystají ve výprodejích utratit o devět set korun více muži než ženy. Lidé ve věku 45 – 59 let si na slevy odkládají částku ve výši dokonce šesti tisíc. Mladí do 30 i starší nad 60 let plánují na rozdíl od nich tyto výdaje omezit na 2700 korun,“ doplňuje Pavel Zúbek z GE Money Bank.

Výdaje průměrné české rodiny v době Vánoc (v korunách)
 Muž
Žena
Domácnost
Vánoční dárky
7997
6182
14 179
Jídlo, pití, výzdoba28432447
5290
Povánoční výprodeje
4583
3689
8272
Celková útrata
15 423
12 318
27 741
Zdroj: anketa GE Money Bank, 400 respondentů

Hitem výprodejů bude oblečení i elektronika

Jako už tradičně, Češi oslovení v anketě se ve výprodejích zaměří hlavně na levnější oblečení a obuv. Potvrdila to zhruba polovina dotázaných. Na druhou stranu se více Čechů chystá nakupovat po Vánocích elektroniku.

Podle průzkumu, který banka provedla před dvěma lety, se na výprodeje elektroniky chystala zhruba třetina lidí. Letos to je již polovina dotázaných. Největší zájem bude o mobily, audio či video, počítače a bílé zboží.

Stoupá počet bezhotovostních plateb

Náskok používání hotovosti při platbách za nákupy se znatelně snižuje. Letos se podle ankety za vánoční či povánoční nákupy chystají tři pětiny dotázaných platit hotovými penězi. Ovšem před dvěma lety to byly čtyři pětiny lidí.

Hotovost stále upřednostňují hlavně starší lidé nad 60 let (88 procent) nebo mladší ročníky do 30 let (67 procent). Generace ve věku 30 – 59 let volí klasické peníze v necelé polovině případů.

Naopak vzrostl počet lidí, kteří k placení použijí platební kartu - ze 40 procent před dvěma lety na současných 57 procent. U internetových nákupů je znát odklon od převodů z účtu (místo 25 procent už jen 19 procent) směrem k pohodlnějším platbám přes PayU, PayPal či podobné služby, které letos plánuje využít 13 procent lidí. Na mobilní platby si zvykl už každý dvacátý Čech.