Někteří prodejci slevy, které dříve obvykle nabízeli od půlnoci ze čtvrtka na pátek, k nelibosti mnoha zaměstnanců, kteří kvůli tomu strávili kratší čas s příbuznými, posunuli na dřívější hodiny.

Například řetězec Wal-Mart tak otevřel brány zákazníkům chtivým zlevněného zboží už ve čtvrtečních osm hodin večer. Konkurenční Target pak se slevami začal o hodinu později. Osmou hodinu večer si jako začátek tradičního slevového šílenství letos zvolil i hračkářský řetězec Toys R Us.

"Obchodníci si uvědomují, že musejí být agresivnější. Zároveň chtějí ukázat, že jejich kamenné obchody jsou důležité," řekl agentuře Reuters analytik Charles O'Shea ze společnosti Moody's. "Ukusují z konečného koláče. Pokud z něj mohou získat více tím, že mají otevřeno, pak ať to udělají," dodal.

Před obchodem Toys R Us na Times Square na Manhattanu byla podle deníku The New York Times ve čtvrtek před osmou hodinou večer fronta kolem půlky bloku. Podobné výjevy byly vidět i před jinými prodejnami ve městě i jinde ve Spojených státech. Největší šanci na výhodné nákupy přitom měli ti, kdo se k obchodům postavili dlouho před zahájením slev.

Například první dvojice lidí stojící před Toys R Us na Times Square dostala od zaměstnanců hračkářství "santovské" čepice a tašky s dárky. "Jsme tady kvůli slevám na iPody a tablety," řekla The New York Times devětatřicetiletá Shequel Pearceová a třímala přitom v rukou lístky rozdávané prodavači, díky nimž měla vytoužené zboží jisté. Obchody se rozdáváním lístků brání tlačenicím, jež si v uplynulých letech vyžádaly i mrtvé.

Nákupy si žádají oběti

Někteří lidé slevám přinášejí značné oběti. Například před řetězcem s elektronikou Best Buy na Floridě zájemci tábořili ve stanech několik dní, než se o půlnoci ze čtvrtka na pátek dostali dovnitř. Jeden z nich, třiatřicetiletý Gabriel Esteves, tu čekal na zlevněnou televizi s padesátipalcovou úhlopříčkou.

K americkému nákupnímu svátku Black Friday se přidávají i někteří čeští prodejci. Ráno v 9:00 spustil slevovou akci prodejce elektroniky Alza.cz, který připravil slevy až 71 procent. Obchod například do vyprodání stanoveného počtu kusů nabízel čtečku Kindle 5 za 999 korun místo obvyklých 2499 Kč. V 9:45 již byla většina zlevněného sortimentu vyprodána.

K černému pátku se opět připojil také český online obchod Apple Store. Ten nabízí například iPad 2 se slevou přes 700 Kč nebo MacBook Pro se slevou 2700 Kč. Jeho cena se tak dostala na 29 800 Kč.

Obchodníci ve velkém očekávání

Americká Národní maloobchodní federace (NRF) očekává, že slevy letos o černém pátku a následujícím víkendu do obchodů mohou přilákat až 147 miliónů Američanů. Je to o něco méně než loni, kdy se za slevami chystalo 152 miliónů lidí. Obchodníci výsledky prvního předvánočního nákupního víkendu netrpělivě očekávají. Ve sváteční sezóně si mohou vydělat více než třetinu celoročních tržeb.

Stejně jako v uplynulých letech proto budou hledat známky oživení spotřeby, kterou stále drží na uzdě vysoká nezaměstnanost. Lidé také mohou mít obavy z vyšších daní a rozpočtových škrtů, jež hrozí po Novém roce. Na východě země k tomu pak letos přibyly i následky bouře Sandy.

Název "černý pátek" podle agentury Reuters zřejmě vznikl ve Filadelfii v 60. letech jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. Později si jej přivlastnili obchodníci, aby označili dobu, kdy se jejich bilance dostává do černých čísel, tedy do zisku. Hned po slevovém víkendu následuje takzvané kybernetické pondělí, kdy zase slevy nabízejí internetoví prodejci.