Množství balíků poštu překvapilo, protože trh obecně zaznamenává pouze mírný růst, a také množství zásilek přepravovaných k zákazníkům například z internetových obchodů nepředstavuje dramatické objemy předchozích let. Ve větších městech totiž klienti preferují osobní odběr v rozrůstající se síti odběrných míst internetových obchodů.

"Nárůst balíků je nejvíce patrný na sběrném přepravním uzlu České pošty v Praze - Malešicích, kterým celoročně prochází zhruba 45 procent veškeré poštovní hmoty z celé republiky. Zatímco během roku projde touto třídírnou zhruba 60 000 balíkových zásilek denně, v současné době tady vytřídí více než dvojnásobek," uvedla mluvčí. Loni v prosinci, v předvánoční špičce, padl za jeden den rekord 210 000 balíkových zásilek.

Počty balíkových zásilek ze zahraničí naopak meziročně poklesly o zhruba 15 procent. Desetiprocentní růst zaznamenaly pouze tzv. listovní balíčky do dvou kilogramů, a to hlavně ze zemí jihovýchodní Asie jako Hongkong nebo Čína.

Pomohou brigádníci

Kvůli zvýšeným objemům balíků začala pošta proti předchozím letům posilovat doručovací službu s předstihem. Od konce října tak do poloviny listopadu postupně nabere 3000 brigádníků, kteří posílí jak doručování balíkových zásilek, tak v případě potřeby i roznášku tiskových periodik. Vozový park se do poloviny listopadu rozroste o 400 nových aut, většinou na zemní plyn.

Pokud nárůst balíkových zásilek poroste současným tempem, pošta pravděpodobně s předstihem upraví i otevírací dobu na větších pobočkách. Dvacet procent expresních zásilek totiž na základě volby zákazníků míří rovnou k uložení na poště. Prozatím se tak potvrzuje původní předpoklad, že "Balík Do ruky" zvolí zhruba 80 procent zákazníků, 20 procent pak "Balík Na poštu." S doručováním o víkendech Česká pošta počítá v případě potřeby až v průběhu prosince.

Když bude klient posílat balík, je třeba ho řádně zabalit tak, aby byl obsah účinně chráněn proti možnému poškození v důsledku kontaktu s jinými poštovními zásilkami. V balících nesmí být pyrotechnika, hořlaviny, zbraně, omamné látky nebo zvířata. Zákazník by měl vždy myslet také na to, jakou službu si vybere, a to adekvátně k obsahu jeho zásilky. Dopisy a pohlednice s přáním je dobré vhodit do schránky nejlépe týden před Štědrým dnem.