Hlavní obsah

Češi jsou při výběru vánočních dárků obezřetnější, reagují na cenu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čeští spotřebitelé ve srovnání se zbytkem Evropy citlivěji reagují na ceny a před samotným nákupem vánočních dárků více vyhledávají informace a porovnávají zboží, zvláště na internetu. K tomu, aby vybrali nejlepší dárek za co nejvýhodnější cenu, využívají více obchodních kanálů najednou. Vyplývá to z průzkumu, který společnost Deloitte uskutečnila ve druhém a třetím zářijovém týdnu mezi 18 600 spotřebiteli z 18 evropských zemí.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

"Čeští spotřebitelé svá nákupní rozhodnutí zvažují s větší opatrností, přičemž hlavním faktorem se stává cena. I když si letos vánoční svátky chtějí užít, jsou obezřetnější v tom, jak budou utrácet," uvedl vedoucí partner oddělení auditu Deloitte Martin Tesař.

Češi stejně jako ostatní Evropané chtějí více než kdykoli dřív nakupovat dárky za nejlepší ceny. Zatímco loni plánovalo nakupovat dárky ve slevě 13 procent českých spotřebitelů, letos chce slev využít více než čtvrtina Čechů (28 procent). Ve srovnání s loňským rokem vzroste i podíl těch, kteří plánují vánoční dárek pořídit v levnějším obchodě, dodal Tesař.

Spotřebitelé v ČR rovněž plánují v menší míře než v předchozích letech nakupovat na úvěr. "Téměř dvě třetiny Čechů neplánuje vánoční nákupy na úvěr, nehledě na jeho formu - půjčky od členů rodiny, spotřebitelský úvěr, včetně úvěrových nabídek maloobchodníků," doplnil vedoucí partner pro odvětví výroby a spotřebního průmyslu ve střední Evropě Bronislav Pánek.

Češi mají stále více v oblibě věrnostní či slevové programy. Hlavním důvodem je možnost využít okamžité slevy či možnost si za věrnostní body pořídit dárky. Většina dotázaných z ČR uvedla, že věrnostní nebo slevové programy určitým způsobem ovlivňují jejich nákupní rozhodování. Každý čtvrtý zmínil, že je těmito programy ovlivněn málo nebo vůbec.

S vánočními nákupy letos začnou lidé v ČR proti zbytku Evropy o něco dříve. Více než třetina spotřebitelů uvedla, že plánuje začít s vánočními nákupy již v listopadu 2012. Nákupní 'boom' v ostatních zemích Evropy odstartuje v první polovině prosince. Češi se zároveň liší proti Evropanům, kteří plánují ve větší míře nakupovat dárky i v posledních dnech letošního roku, tedy v období od 25. do 31. prosince.

Celková útrata Čechů za vánoční dárky klesne meziročně o šest procent na 252 eur, což je přibližně 6300 korun. Zhruba polovina z rozpočtu na dárky připadá na děti, které dostanou v průměru pět dárků. Naopak nepatrně vzrostou výdaje za potraviny a pití, stejně tak za společenské aktivity jako divadlo, kino či vánoční koncert.

Téměř polovina českých respondentů disponuje na vánoční nákupy stejnými finančními prostředky jako před rokem. Tuzemští spotřebitelé stejně jako další Evropané rádi nakupují dárky zejména ve specializovaných obchodech, hypermarketech a obchodních domech.

Na předních místech seznamu dárků, které by Češi rádi dostali, jsou peníze (47 procent), knihy (38 procent), oblečení a obuv (34 procent), notebook či počítač (33 procent), kosmetika a parfémy (27 procent). Následuje kategorie cestování (25 procent), chytré telefony (25 procent) a tablety (23 procent). Dárkové poukazy pod vánočním stromečkem by uvítala pětina dotázaných.

Slováci plánují za vánoční dárky utratit o zhruba čtvrtinu víc než Češi. V průměru na tento účel vynaloží 314 eur (přes 7800 korun), uvedla slovenská pobočka Deloitte. Ve srovnání s loňskem to znamená jen nepatrný pokles.

Obyvatelé země pod Tatrami si na rozdíl od Čechů přejí pod vánočním stromkem zejména knihy (53 procent), dále oblečení a obuv (31 procent) a až na třetím místě jsou peníze (30 procent). Očekávání Slováků se vesměs patrně splní, protože nejvíce obyvatel hodlá na Vánoce darovat právě knihy.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám