"Velkým překvapením ale je, že na nákupy v e-shopech se chystá i střední a starší generace. Ve skupině 60-65 let připouští takovou možnost více než polovina lidí,“ uvádí Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit. Tuzemské e-shopy přitom u Čechů jednoznačně vedou nad těmi zahraničními.

Masivní reklamní kampaně ženou lidi za nákupy

Chování Čechů před letošními Vánocemi tak trochu odporuje naší národní vlastnosti nechávat všechno na poslední chvíli. Podle průzkumu má už téměř polovina lidí alespoň jeden vánoční dárek.

Češi se zkrátka letos rozhodli přípravu na Vánoce nepodcenit. Mnozí z nich nakupují dárky v průběhu celého roku, největší vlna vánočních nákupů se rozjíždí už v září. To, že letos lidé vyrazili do obchodů tak brzy, má podle odborníků hned několik důvodů.

"Jedním z nich je samozřejmě kampaň obchodních řetězců, které vánoční sezónu startují rok od roku o něco dříve. První čokoládové figurky a kolekce se na pultech obchodů objevily už v září. Druhým důvodem je snaha lidí rozložit si větší vánoční výdaje do delšího období," vysvětluje chování lidí Michal Kozub.

Pět tisíc teď, dalších pět v povánočních výprodejích

I průzkum Home Credit potvrdil plány Čechů neutratit za dárky více než pět tisíc korun. Většina lidí je bude financovat z úspor či z výplaty. Zároveň 17 procent lidí plánuje při nákupu využít i nějakou formu úvěru. Jasně vítězí kreditní karty. Například ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel je alespoň jednou použije 18 procent lidí. S rostoucí utracenou částkou roste procento lidí, kteří budou platit kreditní kartou.

Celkovou sumu útrat za vánoční dárky ale podle průzkumu dvojnásobně navýší nákupy v povánočních výprodejích. "Lidé sice uvádějí, že za dárky utratí v průměru pět tisíc, dvě třetiny oslovených ale plánují, že vyrazí na povánoční nákupy, kterým budou vévodit především oblečení a obuv. A průměrná částka, kterou ve výprodejích utratí, se také vyšplhá k pěti tisícům," říká Kozub.

Výdaje za Vánoce navýší kromě nákupů dárků i ostatní vánoční nákupy. Průměrná domácnost utratí za jídlo o Vánocích 2300 korun. Dvě pětiny lidí letos neutratí za vánoční stromeček ani korunu.

Mladí volí klasické dárky, starší peníze

Češi letos zapojí fantazii při vymýšlení toho, čím potěší své blízké. Obálku s penězi bez jakéhokoli jiného dárku plánuje darovat jen jedno procento lidí. Kombinaci dárku a peněz nejspíš zvolí třetina dotázaných.

Proti dávání či dostávání peněz se staví hlavně mladí lidé. Klasické dárky volí v 82 procentech. Naopak čím jsou lidé starší, tím více dávají přednost penězům.