„Počet lidí, kteří plánují investovat do dárků přes 8000 korun, se meziročně snížil o 9,2 procenta, a těch, kteří chtějí nakoupit dárky za více než 20 000 Kč, klesl dokonce o polovinu. Navíc se o 5,8 procenta zvýšil počet lidí, kteří hodlají utratit maximálně 2000 Kč,“ sdělila tisková mluvčí firmy Cetelem Bára Minksová.

Na dárky pro děti chtějí jejich rodiče vynaložit 30 až 70 procent celkové sumy, kterou se na obdarování svých blízkých chystají tentokrát věnovat. Přitom platí, že čím jsou děti starší, tím vyšší částka to bude.

„Máme dvě ratolesti ve věku deset a čtrnáct let a už celé týdny nám všemožně naznačují, že by potřebovaly nový počítač. Jenže kde na to vzít, když za běžné denní výdaje musíme platit pořád víc. Snad si tedy na Vánoce půjčíme, abychom děti nezklamali,“ řekla Právu Hana K. z Brna.
Není zdaleka sama, kdo tak uvažuje, vždyť podle průzkumu každý desátý letos hodlá kvůli pořízení vánočních dárků a dalších nákupů sáhnout po úvěru.

„Je fakt, že lidi víc šetří a víc si půjčují. Vidím to u svých kolegů v práci, kteří tentokrát většinou nepočítají s tím, že by na dárky dali víc než pět až osm tisíc korun. Já sám ale dost dobře skrblit nemůžu. Děti už sice mají své rodiny, ale léta jsem pro ně na Vánoce vždy vynakládal kolem osmnácti tisíc korun. Vím, že s tím počítají i tentokrát,“ svěřil se Vladimír N. z Prahy.

Nároky se zvyšují s věkem dítěte

Zatímco děti do pěti let touží podle průzkumu nejčastěji po hračce, u dětí od šesti do deseti let vítězí už mobilní telefony a zhruba každé desáté dítě v tomto věku si letos přeje počítač či notebook.

U školáků ve věku od 11 do 14 let již nehraje prim mobil, ale notebook, jejž si přeje každé třetí dítě.
Děti v tomto věku začínají mít zájem o fotoaparáty a 13 procent z nich si přeje oblečení. Mladiství ve věku od patnácti do sedmnácti let mají již přání značně rozdílná.

Nejčastěji žádají oblečení (21,4 %), mobil či fotoaparát. A každý sedmý adolescent by rád dostal od rodičů peníze.

Peníze darují na Vánoce svým blízkým nejčastěji lidé nad šedesát let věku. Důvodem je i obava z koupě nevhodného dárku, daná generačními rozdíly.

Naopak nepříliš ochotní darovat finanční hotovost jsou lidé do třiceti let.

Obchodníci doufají, že tržby neklesnou

Zatímco v průběhu roku si Češi utahovali opasky a obchodní řetězce i menší obchody se potýkaly s poklesem tržeb, obchodníci doufají, že na Vánoce si lidé přece jen dopřejí a tržby nebudou nižší než o těch loňských.

„Tržby obchodníků byly tento rok poznamenány zvýšením daně z přidané hodnoty a celkovým útlumem poptávky.

Vánoce však mohou tento nepříznivý vývoj alespoň dočasně zmírnit,“ je přesvědčen prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka.
Převážná většina obchodů zaváží podle Juračky vánoční zboží pozvolna a ve stejné míře jako v minulých letech.

Ačkoli většina oficiálních vánočních kampaní odstartuje až v příštím týdnu, mikulášské kolekce a cukrovinky jsou v prodeji již od počátku října.

Každý desátý letos hodlá kvůli vánočním dárkům sáhnout po úvěru.