„Z pultů obchodů útočí na lidi před Vánoci obrovské množství zboží a nabídek. Mnozí z nich se v té záplavě jednoduše ztratí. Bojí se, aby nevhodným výběrem svým blízkým nezpůsobili spíše zklamání, a proto volí radši peníze,“ připomněl psycholog Jiří Brančík.

Svou roli může podle Brančíka hrát i mnoho dalších důvodů – nedostatek nápadů, času na vybírání, snaha vyhnout se předvánočnímu shonu v obchodech nebo i generační rozdíly. „Prarodiče nebo rodiče dospělých dětí často netuší, co je mezi mladými v módě,“ dodal Brančík.

K darování peněz vedou Čechy i ryze pragmatické důvody. Největší slevy totiž v ochodech začínají až po Vánocích. „Při povánočních výprodejích mohou ceny klesnout až o 90 procent, a na takový nákup se vyplatí počkat,“ vysvětluje analytik Home Creditu Michal Kozub.

Na Slovensku na rozdíl od Česka letos jednoznačně vítězí klasické vánoční dárky. Peníze k Vánocům plánuje darovat pouhých devět procent oslovených.