Vyplývá to ze spotřebitelského průzkumu, který v osmnácti evropských zemích uskutečnila společnost Deloitte. Dotázáno bylo celkem 18 354 respondentů.

„Za dárky plánují domácnosti v ČR vydat v průměru 8260 Kč. Více než polovina dotázaných se zaměří na tradiční dárky, jako je kosmetika, parfémy a knížky. Peníze pod vánočním stromečkem by uvítala čtvrtina Čechů a oblečení či boty pětina,“ sdělil na setkání s novináři Martin Tesař ze společnosti Deloitte.

Průzkum také ukázal, že ve srovnání s jinými zeměmi jsou obyvatelé Česka při výběru dárků opatrnější. Nejraději je nakupují v hypermarketech či velkých obchodních domech. Často si ale předtím srovnávají ceny jednotlivých prodejců a 86 % z nich k tomu využívá i internet. Prudce také v ČR roste obliba internetu jako hlavního nákupního nástroje.

Pokud jde o financování vánočních nákupů, třetina domácností si na to loni vzala úvěr. Letos ale s úvěrem počítá jen 24 procent dotázaných. V obavách z vývoje ekonomiky, vládních škrtů a chystaného růstu daně z přidané hodnoty se tedy většina lidí snaží vyhnout zbytečnému zadlužování.