Finanční krize podle průzkumu nemá na způsob nakupování vánočních dárků zásadní vliv. Oblíbená zůstávají pohodlná řešení. Lidé shánějí vánoční dárky nejčastěji v nákupních galeriích, nejvíce se zajímají o oblečení.

Firma srovnávala situaci v 16 zemích světa včetně Česka. Čtvrtina Evropanů utratí letos za vánoční dárky mezi 101 a 250 eury, 48 % z nich v průzkumu tvrdí, že se jedná o podobnou sumu, jakou na dárky vynaložili o Vánocích v roce 2007 před nástupem finanční krize. Bezmála 38 % lidí počítá s menší částkou než před třemi lety.

Poměrně vysoké procento lidí (15,4 %) letos neplánuje za vánoční dárky utratit ani cent. V rámci Evropy se k tomuto kroku rozhodli nejčastěji Nizozemci (34,5 %). Češi jako jediní z účastníků výzkumu o tom, že by na Vánoce nic nenakoupili, vůbec neuvažují, tradice obdarovávání je u nás velmi silná.

„Češi hodlají o Vánocích utratit do 250 eur, čímž se řadí spíše k západoevropskému trendu,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech. „Obdobně jako jinde v Evropě, i u nás téměř polovina lidí vynaloží na dárky stejnou sumu jako před nástupem krize. A pouze třetina se hodlá při předvánočních nákupech krotit víc než před dvěma lety,“ doplnil Jaroslav Jíra.

Neštědřejší bude Ježíšek v Británii

Mimo starý kontinent budou podle průzkumu nejčastěji šetřit Brazilci, za vánoční dárky nebude peníze utrácet 35,9 % z nich. Méně se bude utrácet ve střední Evropě, téměř dvě pětiny (36,3 %) si připravují obnos, který nepřekračuje hranici 50 eur. S útratou přes 1000 euro počítá jen málokdo, nejčastěji bude Ježíšek takto štědrý v Británii (6 %) a ve Švédsku (5,5 %).

Naprostá většina lidí bude vánoční dárky nakupovat ve velkých nákupních centrech, hypermarketech a supermarketech. Toto řešení podle průzkumu preferuje 60 % Evropanů, konkrétně v ČR se jedná o 57 % občanů.

Podle bleskového průzkumu, který na vzorku sedmi set respondentů pro jednoho mobilního operátora realizovala společnost Data Collect, utratí většina Čechů za vánoční dárky do pěti tisíc korun, jen deset procent si může dovolit dát přes deset tisíc korun.

Ženy si nejčastěji přejí oblečení a kosmetiku. Muži zase nejčastěji počítače a elektroniku. Téměř 30 % respondentů si přeje najít pod stromečkem hotové peníze. Až 80 % lidí o Vánocích obdarovává i domácí mazlíčky a čtvrtina respondentů i sama sebe.