Hlavní obsah

Názvy předvánočních nedělí vymysleli obchodníci

Právo, Jakub Svoboda

O tomto víkendu se už tradičně naplno rozhoří předvánoční nákupní horečka. O zítřejší „bronzové“ neděli bude mít každý dobrý obchodník určitě otevřeno. Asi málokterý z prodejců však ví, že názvy adventních nedělí podle kovů, které si většina lidí okamžitě spojí s předvánočním sháněním dárků, zavedli jejich prvorepublikoví předchůdci.

Foto: Profimedia.cz

Obchodníci podle názvů předvánočních nedělí plánují své reklamní kampaně a často i cenovou politiku.

Článek

Tato tradice tak má poměrně mladé kořeny. Podle etnologů a historiků se označení předvánočních nedělí podle kovů v Česku vžilo díky reklamě velkých obchodních domů za první republiky.

Bronzová, stříbrná a zlatá neděle - třetí, druhá a první před Vánocemi - jako by symbolizovaly stupňující se nákupní šílenství. Rostoucí cena kovu upozorňuje na blížící se Štědrý den a varuje ty, kteří nechávají nákup dárků až na poslední chvíli. Obchodníci podle nich plánují své reklamní kampaně a často i cenovou politiku.

Původ zřejmě v cizině

„Při pohledu na vývoj reklamní techniky, kterou přejímali naši obchodníci ze zahraničí, lze předpokládat, že tyto názvy mají původ v cizině,“ poznamenala už před časem Lydia Petráňová z české Akademie věd.

Záhadou je ale odkud, protože sousední Němci ani Rakušané je ve slovníku nemají.

Názvy adventních nedělí nemají opodstatnění ve staré lidové tradici ani v křesťanském liturgickém kalendáři, shodují se historici a etnologové.

Většina z nich datuje jejich původ stejně jako Petráňová do období mezi světovými válkami. Jak již dříve uvedla Jaroslava Krupková z Ústavu etnologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, názvy se ujaly v městském prostředí poté, co se Vánoce a jejich symbolika rapidně zkomercializovaly na přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám