Zákazníci obchodů plnili kromě potravin na štědrovečerní stůl nákupní košíky hlavně vánočními dárky. Nákupní shon ale zřejmě ještě nedosáhl svého maxima a bude gradovat v následujících dnech.

Zatímco o prvních adventních nedělích prodeje v řetězci Tesco stoupaly proti běžnému víkendu o 30 až 40 procent během této soboty a neděle to bylo až o 55 procent, v Praze dokonce až dvojnásobně, uvedla mluvčí Tesca Eva Karasová. "Tento nárůst je obdobný jako vloni," řekla.

Zákazníci Tesca nejvíce nakupovali oděvy, hračky, kosmetiku, elektroniku a knihy. "Z potravin je největší zájem o drahý alkohol, uzeniny a sýry a exotické ovoce," podotkla Karasová. Lidé si kromě tradičních potravin potřebných na sváteční vaření a pečení chtějí dopřát na sváteční stůl něco zvláštního a neobvyklého, dodala.

S víkendovými tržbami je spokojený také mluvčí sítě supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr. "Proti uplynulému víkendu vzrostly tržby i počet zákazníků asi o 16 procent," sdělil. Ve srovnání s běžným víkendem utržil řetězec až o 60 procent více. "Meziročně je tam mírný nárůst v řádu procent," dodal Kytýr.

Zákazníci Albertu podle něj o čtvrtém adventním víkendu nakupovali více než před týdnem hlavně dárky svým blízkým, zejména hračky, kosmetické balíčky, oblečení a drobnou elektroniku. Nárůst prodejů hraček podle Kytýra podpořila také minulou středu řetězcem zahájená 50procentní sleva na všechno zboží patřící do této kategorie. Ta potrvá do úterka 22. prosince.

Podle jednatele společnosti Globus Petra Vyhnálka dosáhly také prodeje stejnojmenného řetězce hypermarketů o tomto víkendu obdobné výše jako ve srovnatelných dnech loňského roku. Oproti předchozímu víkendu zákazníci Globusu nakupovali více.

Na slevy po svátcích

Někteří obchodníci očekávají, že nákupní shon ještě nedosáhl svého maxima a bude ještě gradovat v následujících dnech. "Právě někdy 22., 23., někdy i 24. (prosince) tržby kulminují. Lidé dokupují poslední dárky a zároveň nakupují čerstvé potraviny na štědrovečerní stůl," podotkl Kytýr. Další nával prodejci očekávají po vánočních svátcích, kdy lidé začnou vyhledávat zlevněné zboží.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007, zapříčinily to nižší ceny.

Podle průzkumu GE Money Bank každý Čech za vánoční dárky letos utratí v průměru 6276 korun. Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.

Češi v době hospodářské krize a rostoucí nezaměstnanosti však omezili výdaje a šetří. Letošní rok proto bude celkově pro obchodníky špatný a maloobchodní tržby by kvůli menším útratám Čechů měly podle analytiků meziročně klesnout až o pět procent. Obchodníci pravděpodobně utrží méně také v příštím roce.