Už loni obchodníci zorganizovali předvánoční slevy, protože se obávali, že kvůli příchodu hospodářské krize a teplému podzimu neprodají velké zásoby zimního sortimentu. Například zimní oblečení tehdy lidé mohli v hypermarketech Globus pořídit se slevou až několika desítek procent. Letos zatím většina obchodníků tají, kdy předvánoční slevy zahájí a jaké snížení cen zákazníkům nabídnou.

Slevy ale budou letos  zřejmě častější, jelikož mezi českými prodejci panuje před vánoční sezónou velká nervozita. Pětina Čechů totiž kvůli krizi plánuje skromnější Vánoce než loni, šetřit chtějí lidé hlavně na dárcích. Průměrná plánovaná útrata za vánoční dárky na člena domácností podle průzkumu společnosti Unilever klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun. Vánoce jsou přitom pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce.

Podle Ivo Horáka ze společnosti Retail Info, která provozuje internetové stránky o nakupování AkcniCeny.cz, je letošní rok v obchodech ve znamení téměř nepřetržitých slevových akcí, pomocí nichž se obchodní řetězce snaží v době krize udržet zákazníky. "Před Vánocemi tentokrát musejí přijít s něčím velmi výrazným. Letos proto zkoušejí strategii, kterou uplatnili obchodníci na západ od našich hranic v minulém roce, a to posunout vlnu výprodejů před Vánoce," podotkl Horák.