"Před Vánoci, stejně jako v období Velikonoc, zaznamenáváme každoročně zvýšenou poptávku po zajištění úklidových služeb. Největší nápor bývá od konce listopadu do poloviny prosince. Bohužel jsme nuceni zakázky i odmítat. Proto bych rád doporučil včasnou rezervaci," řekl Aleš Zeman ze stejnojmenné úklidové firmy.

Počet úklidových firem na českém trhu se podle něj zvyšuje. Pozitivním důsledkem pro zákazníky jsou stále dostupnější ceny. "Vzhledem k velké konkurenci na trhu úklidových služeb ceny za úklid již delší dobu stagnují. Domnívám se, že dnes si již může dovolit naše služby široká vrstva obyvatel," řekl Zeman.

Zákazníci jsou hlavně důchodci, modelky a podnikatelé

S tím souhlasí i Michaela Bilíková ze společnosti M&M clean. "Na tyto služby už se nepohlíží jako na nadstandard, ale je to běžná věc," řekla. Vánoční úklid je podle ní hodně žádaný u lidí důchodového věku, kteří už sami na úklid nestačí. Tuto skutečnost sleduje i Jiří Dalibába z firmy Herkules. Mezi další zákazníky podle něj kromě domácností patří i podnikatelé či modelky.

Ceny úklidových služeb se určují na metr čtvereční. Mytí oken stojí kolem deseti korun na metr čtvereční. Čištění koberců či podlah je o zhruba pět korun dražší. Za vyčištění sedací soupravy zaplatí klienti asi 400 korun. Zmíněné služby chtějí zákazníci nejčastěji. "Řekla bych, že mytí oken Čechy otravuje nejvíce a na čištění koberců nemají vlastní prostředky," komentovala poptávku Bilíková.

Problémem je nedůvěra

Generální úklid, jehož cena se pohybuje od 4 000 korun výš, žádají movitější klienti. Podle úklidových firem za něj lidé zaplatí v průměru od 5 000 do 10 000 korun. "Největší procento domácností si nechává především strojově čistit sedačky, plovoucí podlahy či žaluzie. Bohatší vrstva si nechá provést kompletní úklid bytu či domu na klíč," řekl David Dalibába z firmy D&D servis.

Dodal, že český trh úklidových firem má před sebou ještě potenciál růstu. "Poptávka po úklidu domácností je pořád v rozmachu. Stále je velký počet domácností, které ne zcela důvěřují úklidovým firmám, a představa toho, že si pustí cizí osobu do bytu, je pro ně neskutečná," uzavřel Dalibába, který od roku 2001 sleduje každý rok nárůst poptávky o zhruba 15 procent.