Poněkud vlezlejší, o to více však efektivní bývá reklama prostřednictvím katalogů: „Nakupujte v klidu svého domova. Jen my víme, co vy právě potřebujete“. Alternativou a doplňkem katalogů pak bývají telefonáty té či oné firmy. „Mluvíme s paní XY? Dostali jste náš poslední katalog. A zaujala Vás naše akční nabídka?…“.

Zvláště snadným cílem bývají v tomto směru rodiče menších dětí. Sobě ledacos odepřít dokážeme. Pro své děti ale chceme to nejlepší. Jak tedy odolat a nekupovat to, co ve skutečnosti vůbec nechceme?

Zvažte svou finanční situaci

Dobře si promyslete, co komu ze svých blízkých chcete k Vánocům koupit a hlavně kolik chcete do dárků investovat. Náhodný nákup či nečekaná telefonická nabídka může vyřešit problém, jaký dárek pořídit. Cena by však neměla přesáhnout vaše finanční možnosti. Zvláště rizikové jsou v tomto směru nákupy na splátky ať už s navýšením nebo bez.

Říká se, že suma na účtu (peníze, které má člověk v záloze), by měla být trojnásobkem platu. Tato rezerva může před Vánoci dostat pořádně zabrat, snažte se alespoň zůstat v plusu. Vždyť víte, že jak na Nový rok, tak po celý rok.

Šetřete čas

Nenechávejte nákupy na poslední chvíli. Pak se jen těžko ubráníte tomu, abyste koupili první věc, která bude pro obdarovaného jen malinko přijatelnou. Vonné svíce, žertovné figurky a nejrůznější dekorační maličkosti v první chvíli snad potěší, v konečném důsledku pak spíše vyvolají problém, kam umístit, aby dárce nebyl dotčen a životní prostor obdarovaného nevkusně narušen.

Uvědomte si, co skutečně potřebujete

Malinko nadneseně. Věc, bez níž jste až dosud dokázali šťastně žít, není nezbytností. Fosforeskující girlandy do oken, k jejichž koupi vás láká katalog, jsou sice krásné, ty z loňska ale zcela dobře použitelné i letos.

Daleko více obezřetní pak buďte při invazi podomních prodejců jedinečných vysavačů, kastrólů a nejrůznějšího spotřebního zboží. Jedná se o lidi dokonale proškolené nejen v technice prodeje toho či onoho výrobku, ale i ve způsobu velmi nenápadné manipulace s potenciálním kupujícím.

„Vaše dítě je alergik? Uvědomujete si, jak mu vaším starým vysavačem můžete ublížit?“ K tomu test prašnosti a demonstrace skvělého přístroje, který na českém trhu nemá obdoby. Odmítněte, když se jedná o zdraví vašeho dítěte. Přece nejste krkavčí matka, které je líto obětovat pouhých pár desítek tisíc korun.

Naučte se odmítat

Dovednost zvláště důležitá potřebujete-li odolat telefonickým nabídkám zboží a podomním prodejcům. Využijte pravidla asertivity. Odmítejte zdvořile, ale neoblomně. Uznejte, že nabízená služba či výrobek jsou zcela jistě skvělé, vy o jejich koupi ale skutečně nemáte zájem. Nevysvětlujte důvody, proč o věc nestojíte.

Šikovný prodejce manipulátor vás pak mnohem jednodušeji nachytá na švestkách a přiměje objednat alespoň reklamní vzorek za skvělou zavádějící cenu. Jedinou spolehlivou variantou zůstává přeskakující gramofonová deska. „Děkuji, ale o váš výrobek opravdu nemám zájem“, stále dokola, dokud prodejce neudoláte.

Pozor na závazky

Mnohé firmy lákají zákazníky na vstupní „balíček“ za velmi výhodnou cenu. Často se pak jen okrajově zmíní, že objednáním reklamního balíčku se stáváte „členem klubu“ a zavazujete se k pravidelnému odběru zboží, jehož cena několikanásobně převyšuje cenu úvodní zásilky.

Neodoláte-li a „balíček“ skutečně objednáte, nezapomeňte ihned po jeho přijetí členství v klubu zrušit. Následující zásilka by pro vás mohla být nemilým překvapením. Rušíte-li odběr dalšího zboží, využijte možnosti učinit tak prostřednictvím e-mailu. Vyhnete se přímé komunikaci s prodejcem, což je pro mnoho lidí jednodušší.

A hlavně nezapomeňte, že Vánoce nejsou jen o hromadě dárků pod stromečkem.