Lidé i přes rostoucí ceny utrácejí více peněz než loni. nejvíce jde na odbyt jídlo, nakupují se suroviny na pečení cukroví a další potraviny. zájem je také o elektroniku, která je častým vánočním dárkem.

"Ve srovnání s minulým víkendem nám tržby vzrostly o 30 procent, a proti loňskému roku je ten nárůst kolem 20 procent," řekl mluvčí společnosti Ahold Libor Kytýr. Ahol provozuje obchody Albert a Hypernova. Nejvíce se podle Kytýra nakupují věci na pečení, jako jsou mouka, máslo, mléko a vejce

"Oproti běžnému víkendu máme až o 40 procent více lidí," řekla mluvčí Teska Jana Matoušková. Větší než loni jsou podle ní i tržby, ačkoliv firma přesná čísla nezveřejňuje. Z Teska si lidé nejčastěji nosí cukrovinky, maso a exotické ovoce. "Lidé si také dopřávají lepší, dražší a luxusnější potraviny než během roku," uvedla Matoušková.

V Praze se lidé hromadí i před stánky

Klid nepanoval ani v ulicích centra metropole. Napilno měli především trhovci na Staroměstském a Václavském náměstí. Davy turistů i místních tvořily neuspořádaná klubka kolem jednotlivých stánků, takže na kelímek se svařeným vínem či pečené kaštany si zájemce musel počkat i čtvrt hodiny.

Největší nápor koupěchtivých zákazníků však obchodníci očekávají až příští týden, kdy do obchodů vyrazí i ti, kteří zatím s nákupem dárků vyčkávají. Dalšímu velké zákaznické vlně budou obchody čelit hned po svátcích, kdy zahájí velké sezónní výprodeje.

České domácnosti letos o Vánocích zřejmě utratí celkově více peněz než loni. Průměrné vánoční výdaje podle studie poradenské společnosti Deloitte vzrostou meziročně o 2,6 procenta na 506 eur (téměř 13 500 korun). Z vánočních útrat české rodiny připadne zhruba 8100 korun na dárky, 3700 korun na potraviny a 1600 korun na společenské vyžití.