"Zatímco během roku je pro zákazníky při nákupu rozhodující především cena, o Vánocích si rádi dopřejí něco lepšího. Luxusního pochoutky, které se během roku objeví v jídelníčku zákazníků jen výjimečně, se stávají v době adventu běžnou součástí vánočních nákupů," řekl ředitel oddělení čerstvých potravin společnosti Tesco Stores ČR Marek Doležal. Podle něj před vánočními svátky vzrostl prodej těchto prémiových výrobků až o několik stovek procent.

Vyšší poptávku českých zákazníků po luxusních potravinách hlásí také společnost Ahold, která v Česku provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. "Zájem o prémiové potraviny se v posledních letech zvyšuje, a to především před Vánocemi. Meziroční nárůst prodeje tohoto zboží se pohybuje mezi 20 až 30 procenty," řekl mluvčí Ahold Czech Republic Libor Kytýr.

V nabídce jsou netradiční masa i cukrovinky a alkohol

V předvánoční nabídce obchodů Tesco mají velké zastoupení maso, mořské plody a uzeniny. "Vedle klokaního steaku z Austrálie či jehněčí kýty z Nového Zélandu nabízíme ještě irské hovězí i zvěřinu z Čech. Jako předkrm určitě poslouží francouzská černá šunka nebo švarcvaldské uzené či sušená šunka," uvedla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.

Podle Kytýra je před vánočními svátky největší zájem o dražší cukrovinky, alkohol, uzeniny, sýry, olivy a exotické ovoce. "Rozšířili jsme proto nabídku lahůdek a sortiment vín. Příští rok navíc představíme vlastní značku prémiových potravin," podotkl Kytýr.

Obchody Tesco kromě tradičního českého kapra v předvánočním období nabízejí také čerstvé světlé tresky, steaky z tuňáka, halibuty a tygří krevety. Labužníci mohou koupit i ústřice pocházející z francouzské Bretaně, které jsou v nabídce luxusních restaurací. "Zatímco kapra si mnozí dopřejí až na Štědrý den kvůli zachování tradic, předvánočnímu hodování kraluje losos a mořské plody," upozornil Doležal.

Čeští zákazníci jsou podle Matouškové rok od roku náročnější i při výběru svátečního přípitku. "Mnozí z nich letos sáhnou po pravém šampaňském. Jeho nabídka v našich obchodech čítá několik desítek proslulých značek. Prodeje pravého šampaňského v meziročním srovnání stoupají a o letošních Vánocích budou rekordní," řekla Matoušková.