"Zvyšení DPH nebude mít vliv na vydavatelské činnosti v rámci Euromedia Group," řekl Právu generální ředitel skupiny Andreas Kaulfuss. "Nechystáme žádné zvláštní zvýšení cen na základě nové sazby DPH. Nicmeně považuji zvyšení sazby DPH pro knihy za nesprávný krok," dodal.

I podle Jaroslava Císaře, šéfredaktora časopisu GRAND BIBLIO věnujícího se knižnímu trhu, zvyšování daně je ve vyspělých státech naprostá anomálie. "Není snad naším cílem dohnat Dánsko s 25 procenty, kde je to však kompenzováno silnými státními dotacemi. Česká republika je poměrně malá komunita a měla by spíše následovat příklad Velké Británie, která má mnohokrát větší čtenářský okruh, přesto nemá žádné daňové zatížení," dodal. Švédsko před lety zavedlo 22 procent, ale po čase zátěž výrazně snížilo na šest procent . 

Starší knihy nepodraží, u nových to není jisté

Ceny knih vydaných před rokem 2007 by měly zůstat na stejné úrovni, jak to potvrdil i Kalfuss. Například Sto roků samoty Gabriela Garcíi Márqueze vydané v roce 2003 mělo 320 stran a stálo 229 Kč. Cenu nakladatel nezmění ani napřesrok.

Jiná je otázka výroby nové knihy a rozpočtu "malého" nakladatele, který bude muset zvýšení daně nebo cen energií do ceny promítnout. Mělo by se to projevit zdražením zhruba o 10 procent.

Nakladatelé se spíše obávají vlivu celkového zdražení životních nákladů, kdy se kniha více než jindy stane "zbytným" předmětem, na kterým budou muset lidé šetřit.

Ostrá konkurence na knižním trhu

Podle Zdeňka Fekara z firmy Kanzelsberger a.s. je ale trend cenového růstu "spíše pozitivní, protože znamená postupné vnášení obchodních principů na knižní trh. Stále více se dostává na nezbytnou propagaci titulů, na služby pro zákazníky a jiné, na západ od nás standardní záležitosti."

Podle něho budou muset prodejci reagovat na kroky nakladatelů a distributorů. Ti zase budou muset bedlivě zvažovat svůj postup, aby nebyl krátkozraký. "Obchodníci se vždycky budou snažit nabídnout zákazníkovi široký výběr a dobré ceny, což na tak konkurenčním trhu, jako jsou knížky, nebude problém nikdy," řekl Fekar.

V případě distribucí, kdy marže dosahuje až 50 procent, jde o relativně velkou "rezervu", která může zabránit skokovému růstu ceny. Velký prostor se otevírá i pro internetový obchod, který nabízí řadu slev. O snížení marže však distribuce uvažovat nebudou. "Každý má svoji cenu. Těžko se dá očekávat, že se někdo vzdá své odměny, která je vzhledem k náročnosti trhu zasloužená," komentoval tuto myšlenku Fekar.