Dušičky jsou pro Poláky, z nichž je okolo 93 procent věřících, důležitým státním svátkem. Duchovní v této době vyzývají k zamyšlení nad smyslem života, což se tak docela neslučuje s nákupní horečkou. Zákazníci prý dřívější nástup Vánoc chtějí

Také Vánoce se v katolickém Polsku pomalu stávají zejména největším komerčním svátkem. Samotní obchodníci tvrdí, že uspíšení sváteční nabídky si vyžádali zákazníci.

"Loni se nás lidé už v polovině října ptali na vánoční ozdoby. Abychom splnili jejich přání, představili jsme letos nabídku dříve," vysvětlila mluvčí společnosti AlmiDecor Danuta Zeidlerová. Zájem je podle ní velký, část dekorací firma prodala již během výzdoby obchodu.

První vánoční stromky s dárečky a nejrůznějšími reklamami se ve Varšavě objevily v polovině října. Tu a tam už na kolemjdoucí vykukují postavičky andílků. Dlouhá předvánoční kampaň může ohrozit atmosféru Štedrého dne

"Dneska už není vánoční období, ale vánoční sezona, která se bude rok od roku prodlužovat, protože podléháme konzumní kultuře, které se svátky podřizují," míní sociolog z varšavské univerzity Roch Sulima. Podle něj hrozí, že lidé budou nasyceni sváteční atmosférou ještě před 24. prosincem a na Štědrý den pak již žádné kouzlo nepocítí.

Před lidmi jsou tak necelé dva měsíce nákupů mezi zvonky, lampičkami, betlémy a umělým sněhem. Tlačenice a fronty však Polákům tak úplně nepřekáží. Pro každého druhého Poláka je totiž taková předvánoční výprava podle průzkumu společnosti IMAS International potěšením.