Hlavní obsah

Zájezd zaplacený kartou krachl? Peníze vrací banka

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Většina lidí stále neví, že když zaplatí svojí platební kartou zájezd a cestovka zkrachuje, tak má právo požádat o vrácení peněz banku. Vztahuje se to i na situace, když si přes internet objednáte třeba mobil, zaplatíte ho pomocí údajů z karty, a prodejce ho nepošle.

Foto: Václav Pergl, Právo

Článek

Už desetitisíce Čechů v posledních letech připravily o peníze zkrachovalé cestovky, letecké společnosti, neseriózní dodavatelé služeb či podvodníci na internetových bazarech a aukcích. Mnozí zákazníci zaplatili kartou na platebním terminálu nebo on-line při koupi na internetu. Přirozeně. Je to čím dál tím využívanější forma úhrady.

Jenže mnozí lidé si neuvědomují, že právě platba kartou v sobě nese i garanci banky na vrácení peněz. Napálený kupující musí ale banku sám o vrácení požádat.

Banka platí a vymáhá

Služba se jmenuje „chargeback“. Nelze ji uplatnit u placení klasickým převodem peněz z účtu na účet. „Když ale platíte prostřednictvím identifikačních údajů z karty a z e-shopu místo fotoaparátu dostanete staré pantofle, nebo když prodejce nic nedodá, jako zkrachovalé cestovky nebo aerolinky, tak požádáte svou banku o chargeback, tedy vrácení peněz,“ potvrdil Právu Vít Skřebský ze společnosti Global Payments Europe.

To je celosvětový poskytovatel terminálů a technologií pro platební karty, které pak používají například Visa, MasterCard a banky. Chargeback lze podle Skřebského u banky uplatnit, i když jste třeba s cestovkou odjeli, ale už nebylo kvůli její neschopnosti dál fungovat standardní cesty zpět.

Podle něho banka jednoznačně ručí za to, že zákazníka při placení kartou nikdo neošidí, a pokud takový případ nastane, vrátí mu peníze. Ty pak po prodejci vymáhá sama banka.

„Ano, je to přesně tak. I při neautorizovaných transakcích při platbě kartou na internetu mohou klienti využít služby chargeback. Na základě reklamace jsme pak schopni s bankou obchodníka vyblokovat peníze klienta zpět na jeho účet,“ řekl Právu Marek Pšeničný z České spořitelny.

Ta eviduje od klientů stovky podání ročně a nezáleží na tom, zda šlo o platbu v kamenném obchodě nebo on-line. Lidí, kteří přišli o peníze jen v cestovkách a leteckých společnostech, je však mnohonásobně více. Mnozí možnosti chargeback zjevně nevyužili. „Pravidla pro chargeback jsou definována kartovými asociacemi Visa a MasterCard a platí celosvětově,“ dodal Pšeničný.

Koumáci utřou nos

„Pokud klient zaplatí kartou zboží nebo služby a toto zboží mu není dodáno, tak banka peníze klientovi vrací na účet. Samozřejmě ale vždy pečlivě zkoumáme okolnosti, zda k nedodání skutečně došlo vinou prodejce,“ uvedl Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.

Najdou se totiž i koumáci. Například jistý podnikatel z Prahy si zaplatil kartou drahé externí školení, kde v podmínkách bylo, že nejpozději den předem je třeba se omluvit, pokud zákazník žádá bezplatné storno. Neučinil tak, na školení nepřišel a pak uplatňoval u banky reklamaci, že ho nedostal. Peníze mu vráceny nebyly.

„Setkáváme se s případy, kdy si zákazníci koupí vstupenku na akci, která se koná, ale oni na ni nakonec nejdou, ale potom u nás uplatňují nárok na vrácení peněz. Chargeback v těchto případech zamítneme,“ dodal Skřebský.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám