Hlavní obsah

Do Prahy dorazili účastníci závodu historických aut 1000 mil československých

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Do Prahy dorazili účastníci závodu historických automobilů 1000 mil československých. U Národního technického muzea v sobotu kolem 17:00 první z přijíždějících vítala zhruba stovka lidí, později přihlížejících přibylo. Závodníci, kteří vyrazili z Prahy ve čtvrtek, za sebou mají cestu do Bratislavy, na Slovensku pak museli zdolat například vrch Pezinská baba.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

K Národnímu technickému muzeu v Praze přijely 14. srpna 2021 historické vozy, které se účastnily závodu 1000 mil československých. V závodu, který vedl z Prahy přes Bratislavu, startovalo 117 vozidel vyrobených do roku 1939.

Článek

Závod se nejel na maximální rychlost, jako za první republiky, ale jako jízda pravidelnosti a úkolem závodníků bylo se co nejvíce přiblížit průměrné rychlosti 45 kilometrů v hodině.

Soutěžilo se v šesti kategoriích podle obsahu válců. Kolem přijíždějících aut se v podvečer u muzea sešlo mnoho přihlížejících. Vozy si fotografovali, vyptávali se posádek na zážitky a v cíli tekl také sekt. Výsledky mají být vyhlášeny ve 20:30.

„Masomlejn, to je sebemrskačství. Záda mám zpocená, nohy mám opálené, prsty mám spálené od vejfuku. A podívejte se na můj nos,” řekl ohledně dojmů z trasy Karel Kupka, který jel trasu ve voze Sénechal SS z roku 1924.

Historická auta zaplavila Paříž. Stovky jich projely metropolí

AutoMoto

Jeho posádka na trase musela vypořádat s uvolněným setrvačníkem. „Museli jsme půlku auta rozebrat,” podotkl Kupka, který podle pořadatelů patří k pravidelným účastníkům retro jízdy.

Už posedmé se závodu zúčastnil také Vratislav Veselý, který k muzeu dojel kolem páté odpolední se svým tatínkem Vratislavem.

„Úžasný. Bylo nám vedro, ale bylo to nádherný. Stálo to za to,” sdělil po dojezdu Veselý.

„Ta trasa jako taková náročná není, ale nejnáročnější je udržet to vozidlo v provozu, udržet řidiče ve stavu bdělosti,” dodal pak závodník, který závod absolvoval v BMW 315 z roku 1934.

Po půl šesté pak začala prezentace vozů, v níž pořadatelé představili jednotlivé posádky, auta i řadu zajímavostí.

Projížďka s Peugeoty 504: Opomíjená legenda

AutoMoto

Lidé mohli také spatřit několik vozů, které závod absolvovaly i v meziválečném období. V závodu automobilů vyrobených do roku 1939 letos startovalo celkem 117 vozidel.

Retro jízda, kterou pořádá Spolek 1000 mil československých spolu s Veteran Car Clubem Praha, Autoklubem ČR a Design Veteran Car Clubem Bratislava každoročně od roku 2015, obnovuje tradici slavného automobilového závodu ze 30. let minulého století.

Rychlostní závod cestovních automobilů se konal na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Bratislava - Praha a účastníci ji absolvovali dvakrát, celkově tedy téměř 1600 kilometrů.

Letošní ročník je podle organizátorů připomínkou 120. výročí narození automobilového závodníka Bohumila Turka, jehož kariéru ukončila v roce 1935 havárie právě v závodě 1000 mil československých.

Reklama

Výběr článků

Načítám