„Loni v létě nám řekli, že do zahraničí už budou létat jen ty mladé a štíhlé. Všechny nás masově vyfotografovali, změřili a některé dokonce vážili pod záminkou, že dostaneme nové uniformy,“ popsala situaci Jevgenija Magurinovová (41) stanici Radio Svoboda.

Pak se palubní průvodčí nad 40 let, které mají větší oděvní velikost než 46 (obdoba „M“), prý dozvěděly, že již nebudou nasazeny na linky do zahraničí. Přišly o část platu a zhoršily se jim pracovní podmínky.

Irina Nikolajevová, která pracuje v Aeroflotu 19 let, proto požaduje milión rublů za morální újmu. „Je ponižující, když vás někdo váží jako nějakou krávu,“ stěžovala si novinářům.

Je z nás letka STS, stěžují si

Magurinovová, jež ve firmě pracuje přes 15 let, ovládá cizí jazyky a byla donedávna chválena, musí od loňského léta létat jen na vnitrostátních linkách. „Ze dne na den mi vysvětlili, že mám příliš velkou velikost oblečení,“ říká.

Místo Dominikánské republiky a USA tak musí nyní létat do Nižného Novgorodu, přičemž většinou v noci. V podobné situaci se podle ní ocitly zhruba čtyři stovky jejích kolegyň. „Označujeme se za letku STS – staré, tlusté a strašné,“ přiznala trpce s tím, že všechny pokusy řešit spor mimosoudně selhaly.

Označujeme se za letku STS – staré, tlusté a strašnéletuška Jevgenija Magurinovová

Nové „normy“ začal Aeroflot praktikovat podle pracovnic společnosti poté, co se její generální ředitel Vitalij Saveljev vrátil z cesty do Asie. „Přednost nyní mají mladé, štíhlé dívky asijského vzhledu,“ tvrdí rozhněvané letušky.

Šéf odborů Aeroflotu Igor Děldjužov přiznal, že si hodně žen stěžuje na diskriminaci kvůli tělesným parametrům, avšak k soudním sporům se málokdo odhodlá. Připustil, že pro zahraniční lety mají nyní přednost „mladé a krásné“ před „chytrými a zkušenými“. Aeroflot obvinění odmítá a tvrdí, že  postupuje podle zákoníku práce.