NKÚ prověřoval poskytování, čerpání a použití peněz na modernizaci D1 v období od roku 2012 do června 2016.

Státní Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) si podle úřadu nevyjasnilo, jak D1 zmodernizovat. Varianty posuzovalo ještě v době, kdy už se pracovalo na čtyřech úsecích.

"V době kontroly na konci června roku 2016 stát zaplatil za stavby zatím 3,5 miliardy korun, celková cena má dosáhnout 20,5 miliardy korun," uvedla mluvčí NKÚ Olga Málková.

Prodražení o 130 miliónů

Podle NKÚ sice stát dosáhl u prvních čtyř úseků výrazně nižších cen než u jiných úseků dálnic, ale kontroloři odhalili i nedostatky, které vedly k nejméně dvouletému zpoždění dokončení oprav a k růstu nákladů.

"Kontroloři zjistili, že 19 z 21 staveb nabralo zpoždění kvůli nedostatkům v přípravě. Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum. Ten byl důvodem, proč se navýšila výsledná cena čtyř staveb celkem o téměř 130 miliónů korun, a u dvou z nich byl příčinou ročního zpoždění," dodala mluvčí.

"Pro pět staveb nechalo ŘSD zase zpracovat projektovou dokumentaci o dva roky dříve, než si ujasnilo, jak D1 zmodernizovat," doplnila. Dokumentaci tak muselo ŘSD podle NKÚ aktualizovat, což vedlo k navýšení nákladů i zpoždění.

ŘSD se brání bezpečností řidičů

ŘSD postupovalo včasně a správně, tvrdí mluvčí společnosti Jan Rýdl. Opravy dohromady zhruba 161 kilometrů D1 začaly v roce 2013 a měly původně skončit příští rok, nyní se počítá s rokem 2020. D1 je nejstarší a nejvytíženější dálnicí v Česku.

Přepracování projektové dokumentace však podle ŘSD souvisí se zapracováním zkušeností z první etapy oprav, které tak pomohly například ke zlepšení bezpečnosti motoristů.

"Výběr varianty provedení modernizace byl včasný a správný," sdělil Rýdl. Také nelze podle něj porovnávat ceny oprav jednotlivých úseků D1. "Vždy rozhoduje reliéf krajiny, geoprostředí uložení stavby, charakter terénu a v případě modernizace dálnice i aktuální stav rekonstruovaného úseku," sdělil.