„Rok 2014 byl pro značku Škoda dalším dobrým rokem,“ hodnotil předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland, podle něhož se automobilka výrazně přiblížila k cíli prodávat 1,5 miliónu aut ročně.

Proto Škoda dál rozšiřuje své závody, nejvýraznější je nyní investice do závodu ve východočeských Kvasinách, kde se bude vyrábět nový model, velké SUV. Zvyšovat se má výroba i v zahraničních závodech.

Nové SUV bude cenou odpovídat superbu

„Kategorii SUV se osobně věnuji. Velmi úspěšný je náš model Yeti, který bude mít určitě také následníka. Pracujeme na velkém SUV, kterým už jsem se svezl. Plánujeme sedmimístné SUV, cenově bude na úrovni modelu Superb,“ uvedl Vahland.

Nejlevnější dieselová varianta nového Superbu III má přitom stát 600 900 korun. [celá zpráva]

Nové SUV by mělo být dlouhé asi 4,7 metru, bude mít pohon všech čtyř kol. „Odpovídá modernímu trendu evropského a čínského trhu a také pro ruské zákazníky by měl mít tento model dobrou pozici,“ dodal Vahland.

Škoda Auto - hospodářské výsledky
 2013
2014
Výroba vozů (tis. aut)932
1 049
Prodej vozů (tis. aut)
920,8
1 037
Tržby (mld. eur)
10,3
11,76
Zisk po zdanění (mil. eur)
455
665
Zaměstnanců (k 31.12)
25 758
25 889

Za loňský rok automobilka investovala 698 miliónů eur, což je o 43 miliónů méně než v roce předchozím.

Nejvýraznějším trhem je Čína, kde se vloni vyrobilo 277 tisíc vozů a prodalo 281 tisíc. Druhým nejvýznamnějším trhem je Německo se 150 tisíci prodaných škodovek. Následuje Rusko, Velká Británie a český trh se 70 tisíci prodaných aut.

Není důvod k euforii

Na pondělní tiskové konferenci vedení automobilky hodnotilo uplynulý rok jako velmi úspěšný, ale nikoli bezproblémový. Ačkoli Škoda Auto zaznamenala po několika letech růst prodeje v západní Evropě o necelých 5 procent, není to podle Vahlanda důvod k euforii. „Ještě jsme vzdáleni hodnotám, kterých jsme dosahovali dříve,“ uvedl Vahland.

Předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland na tiskové konferenci

Předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland na tiskové konferenci

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Spíše skeptičtí jsou lídři tuzemské automobilky také k rozvoji východoevropského trhu a k tomu v Rusku. Celkový automobilový trh ve východní Evropě bez Ruska oslabil téměř o 16 procent, prodej vozů Škoda tady oslabil o 8 procent, prodej Škody v samotném Rusku klesl o 10 procent a situace je tady velmi nevyzpytatelná.

Bohdan Wojnar, člen představenstva zodpovědný za personální otázky, zmínil pokračující vyjednávání firmy s odbory o navýšení mezd.

„Průměrná mzda vzrostla za poslední čtyři roky o čtvrtinu a průměrná mzda dělníků výrazně překračuje průměrný výdělek v českém automobilovém průmyslu,“ uvedl Wojnar s tím, že pro automobilku je stěžejní získávat zejména lidi technických profesí, aby si firma udržela konkurenceschopnost.