Bezplatné cestování vlakem budou moci využívat důchodci nad 62 let, děti mladší 15 let a studenti denního studia do 26 let. „Rozhodli jsme se pomoci nejohroženějším sociálním skupinám obyvatelstva,“ uvedl po zasedání vlády ministr dopravy Ján Počiatek.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Tyto kroky můžeme dělat pouze proto, že jsme úspěšně zvládli konsolidaci veřejných financí. Daří se nám nejen šetřit, pokud se týká výdajů státu, ale daří se nám získávat také zdroje především efektivním výběrem DPH i dalšími opatřeními,“ dodal Fico.

Posílená doprava

Pro zvládnutí předpokládaného zvýšeného zájmu cestující veřejnosti přidají slovenské dráhy od 14. prosince 103 osobních vlaků navíc. Ficův kabinet vyčlenil na tento účel 13 miliónů eur (358 miliónů Kč).

Posílena bude především dálková doprava mezi Bratislavou a Košicemi, Bratislavou a Zvolenem a zvýší se rovněž počet vlaků mezi jednotlivými regionálními centry.

Možnost cestování zdarma neplatí na InterCity (IC) vlaky. Platí pro vlaky státního dopravce Železniční společnosti Slovensko a české soukromé společnosti RadioJet, která provozuje vlaky na trase Bratislava-Komárno.

Autobusoví dopravci můžou zvýšit ceny

Opozice tvrdí, že dotování cestování na železnici rozděluje Slováky na ty, kteří mají přístup k vlakovému spojení a na ty, kteří jsou nuceni využívat autobusy.

„Odchod části cestujících z autobusů do vlaků prohloubí ztráty autobusových dopravců a oni budou nuceni zvyšovat ceny,“ upozornil Miloš Moravčík z Křesťanskodemokratického hnutí. Bezplatné cestování vlakem označil za populistické opatření vlády s cílem zvýšit popularitu premiéra Fica.