Příběh obsazení Velkého sálu hotelu Thermal poměrně dobře ilustruje celkovou bizarnost festivalového života a je pozoruhodné, že - i když se z letos poněkud volnějšího dění dělá kulička z každého prdu - jej dosud novináři neobjevili.

Přesto je ověřitelnou skutečností, že Velký sál hotelu Thermal, srdce festivalového života a místo, k němuž vede onen tak často zmiňovaný červený koberec, byl včera na téměř dvě hodiny zablokován při protestní akci proti výstavbě amerických raketových základen na území České republiky.

Přitom to bylo tak dramatické! Aktivista oblečený ve stylově potištěném buničinovém oblečku pronikl přes ochranku dovnitř, zabarikádoval vchod, polepil ho plakáty s textem petice Vojenská základna USA v ČR? Řekněte ne! a propagujícími jeho protestní experimentální film Remixfilm, přičemž na mnoho desítek minut znemožnil komukoliv - hvězdám, režisérům i organizátorům - vstoupit do Velkého sálu.

A na dveře dokonce vylepil oznámení o okupaci.

Celá jeho akce měla jen jedinou vadu - byly dvě hodiny ráno. 

Tudíž si blokády prakticky nikdo nevšiml.

Už jsem v životě zažil pár divných situací, ale dosud žádná tak dokonale nenaplnila tvrzení Terryho Gilliama, že Česká republika má kouzelnou moc změnit jakékoli drama ve formanovskou komedii. Dokonce se domnívám, že by okupační stávka hotelu Thermal vydala na komedii celovečerní a fajnovou. 

Protestního okupanta si někdo všiml až po pár desítkách minut - a to náhodní kolemjdoucí. Limitem jejich snahy však byl fakt, že to byli kolemjdoucí na cestě z pivního stanu do stanu s míchanými koktejly, takže měli při nahlašování okupačního protestu mírné problémy s důvěryhodností i artikulací.

Nejdřív na protest proti protestu strhli nějaké z vylepených plakátů, a pak vydali se pátrat po Policii České republiky. Po chvíli přivedli dva nervózní strážníky, kteří se zdráhali zasáhnout, vybízeli je, aby radši "zavolali 158". Což je pochopitelné, protože měli muže, který okupoval Thermal, což bylo všem jedno, venku dav rozjařených a skvěle se bavících návštěvníků a byl přítomen dokonce i tisk.

Tisk ale nebyl v nejlepší formě. Tisk musí přiznat, že ho druhý den strašně bolela hlava, že měl dojem, že se mu to všechno zdálo a že byl překvapen, když ve foťáku objevil důkazy o tom, že noční okupace Thermalu skutečně proběhla. Tisk se proto choval zcela kontraproduktivně, neustále lezl na místo činu a žádal zasahující policisty, aby aktivistu trošku přetáhli pendrekem, "aby bylo co fotit". 

Nutno však poznamenat, že ani dav, srocený před Hlavním sálem, se nechoval dostatečně seriózně. Jeden z přítomných například vnikl dovnitř a nabízel okupantovi, že jestli chce udělat opravdu velký průšvih a vyhodit pojistky celého Thermalu, prozradí mu, kudy k energetické centrále, ostatní skandovali "Více policejní brutality!", protože policisté se k nesmělému teroristovi chovali s až nadpozemskou laskavostí.

[Terorista a policista]

Policisté nakonec muže naložili do auta i s jeho proprietami, až pak jsem se vzchopil... tedy tisk se vzchopil a položil zásadní otázku: "Proboha, proč jste uspořádal protest ve dvě ráno?"

"Když já to dřív nestihl," řekl muž a auto zmizelo ve tmě.

Ráno poté někdo píchnul nafukovací kino a museli ho celé vyfouknout a zalepit. Nemůžu si pomoci - s výjimkou Parlamentu České republiky neexistuje jiné prostředí, v němž by se děly tak praštěné věci.

Hezký den.

P. S.

Nakonec se mi podařilo zjistit, že noční okupant byl známý pražský fotograf Zdeněk Sokol.

P. P. S. Obrazem: Herečka Saffron Burrows

Budu se ženit.