"Jsme velmi pyšní nejen na kolekci, kterou v Karlových Varech představujeme, ale vůbec na to, že jsme dokázali přežít 25 let bez vládní podpory ze soukromých prostředků," řekl na setkání s novináři ředitel festivalu Sundance Geoffrey Gilmore. Ten stojí v čele Institutu už 17 let.

"Na začátku existence festivalu jsme měli přihlášených 25 filmů, loni to bylo 1 300. Soustředíme se na autorské filmy, podporujeme umělce, kteří mají jen málo příležitostí představit svá díla publiku, a když jsme včera zažili v zaplněném sále dvouminutový potlesk, byl to krásný pocit," rozplýval se Gilmore a dodal: "Utvrzuje nás v tom, že stojí za to se nejen starat o tvůrce, ale současně poskytovat divákům alternativní pohled na americkou kulturu."

Festival Sundance je dnes nejprestižnější přehlídkou nezávislé tvorby na americkém kontinentu, uvedení filmu právě na něm je pro nezávislé umělce metou, která je pasuje na špičku oboru.

Dobří tvůrci se vracejí

"Festival v Sundance se samozřejmě vyvíjí v přímé závislosti na tom, jak se vyvíjí nezávislá tvorba. Je pravda, že mnozí z těch, kteří u nás svou cestu začínali, jsou dnes proslulí filmaři jako třeba Gus van Sant. Ale v naprosté většině se své nezávislosti a autorskému pohledu nezpronevěřili. Někdy natočí film pro velké studio, ale znovu se vracejí k nezávislé tvorbě," tvrdil Gilmore.

Festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět zároveň představil karlovarskému publiku několik dokumentů, vzniklých díky Sundance Documentary Fund. "Když jsme s festivalem Jeden svět začínali, 40 procent filmů, které jsme uváděli, vzniklo právě s podporou Sundance Documentary Fund. Filmy jsou univerzální, autorský film se sociálně politickým se navzájem nevylučuje, a to nás spojuje se Sundance," uvedl ředitel festivalu Jeden svět Igor Blaževič a jeho programová ředitelka Tereza Porybná dodala: "Chtěli jsme výběrem filmů zdůraznit spojovací linku mezi společenskou tematikou a kvalitním filmovým zpracováním."