"Přímého zákazu se neodvážili, jen ji tvrdě ignorovali", vzpomíná tehdejší ředitel galerie Vladimír Přibil. A právě v době letošního velkého svátku filmu - karlovarského festivalu, s nímž je Pištěk tak úzce spjatý, dočkal se triumfálního návratu.

Namísto tehdy poloutajeného zahájení Rudolfem Hrušínským, se letošní vernisáž v Galerii umění v Karlových Varech pochlubila nevídaným množstvím návštěvníků. Vřele přivítána byla Meda Mládková, která s sebou přivedla i velvyslance USA v Praze Billa Canabise.

"Obdivuji Pištěkovy obrazy. Mám je ve své sbírce a během mého pobytu v Americe jsem mu uspořádala několik výstav", uvedla známá mecenáška umění.

Poté, co Theodor Pištěk (1932) v roce 1973 opustil dráhu automobilového závodníka, začal se výhradně věnovat malbě a kostýmnímu výtvarnictví pro divadlo i film, za něž dostal různá prestižní ocenění včetně Oscara.

"Jeho obrazové vidění je ryze malířské, jeho dílo směřuje k živým pramenům duchovní existence bytí", zdůraznil historik umění Jiří Šetlík. Potvrzuje to i soubor čtyř desítek většinou velkoformátových obrazů, s nimiž je možné se setkat v Galerii umění až do 3.září.