Článek
Zakladatelé oblíbené sekce se počátkem 90. let nechali inspirovat filmy, které viděli na rotterdamském festivalu. Ve snaze podělit se o své nadšení s festivalovými diváky v Karlových Varech pozvali sedm představitelů nezávislého filmu, aby zde představili svou práci a diskutovali o ní.
"V té době na karlovarský festival přijížděli jiní diváci než dnes, ale my jsme si mysleli, že by tyto filmy mohly přilákat nové a mladší publikum," říká Uhrík. Příznivé přijetí, zejména ze strany mladších návštěvníků festivalu, je navnadilo, a tak experiment zopakovali v roce 1995, kdy sekci uvedli pod názvem Návrat sedmi statečných.
Téměř všechny projekce byly vyprodané, a proto se Uhrík a Cielová rozhodli sekci změnit ve stálou. Tak se zrodilo Fórum nezávislých. Mnoho nezávislých filmů si musí poradit s nízkým rozpočtem, ale Štefan Uhrík ubezpečuje, že výše rozpočtu nemá na zařazení do sekce vliv. Fórum vyhledává filmy, které jsou nezávislé duchem a obsahem, filmy, které divákům předvedou něco, co ještě neviděli.
Buscemi, Pennebaker i Írán
Tradičně jsou velmi významně zastoupeny Spojené státy americké, které mají silnou nezávislou kinematografii. Například Osamělý Jim Steva Buscemiho sleduje osudy mladého muže, který se vrací do domu svých rodičů v nudném rodném městečku poté, co se mu nepodařilo prorazit ve velkém světě. Osamělý Jim se krátce hrál v hrstce artových kin, než byl stažen z programu; kritici tuto tragikomedii přesto vychválili pro její originalitu a poťouchlý šibeniční humor.
Uhrík a Cielová s potěšením zařadili mezi letošní hosty amerického dokumentaristu Dona Alana (neboli DA) Pennebakera. Tento režisér přelomových dokumentů Neohlížej se a Předvolební štáb patří k průkopníkům stylu direct cinema dokumentárního filmu. Jeho snímky jsou klasickými příklady otevřenosti a objektivity typické pro tento filmový žánr.
Přestože Spojené státy jsou významným hráčem na poli mezinárodního nezávislého filmu, zastoupeny jsou i jiné země. Letošní sestava je vskutku globální směs, se zvláštním zřetelem na Thajsko, Latinskou Ameriku a Írán - což jsou všechno regiony, kde nezávislý film zažívá nebývalý rozmach. Stánek íránského režiséra Ramina Bahramiho sleduje, jak přistěhovalec ve Spojených státech zápasí o to, aby si udržel důstojnost a naději poté, co vymění slávu popové hvězdy v rodném Pákistánu za anonymitu stánkaře v New Yorku. Snímek Play chilské režisérky Alicie Scherson, který letos získal oscarovou nominaci, je novodobá pohádka zasazená do Santiaga de Chile. Thajský režisér Pen-Ek Ratanaruang, jehož filmy mělo karlovarské publikum možnost obdivovat už v minulosti, uvede svůj film Neviditelné vlny, což je černý thriller zasazený do thajského Pchúketu těsně po ničivé tsunami.
Objeví se i noví Coenové?
Uhrík a Cielová také s radostí poskytují prostor začínajícím režisérům. "Nalézat nedoceněné nezávislé režiséry bylo snazší, když byla sekce ještě v plenkách," říká Uhrík. "Režiséři jako Jim Jarmusch a bratři Coenové - kteří byli na Západě už etablovaní - byli v Československu stále neokoukaní, jelikož hranice byla otevřená teprve krátce. Dnes je to větší oříšek," konstatuje Cielová.
Mezi letošními prvotinami najdeme film Sebevrazi - Love Story Gorana Dukice a Štěstí těch druhých Fiena Trocha. Snímek Sebevrazi - Love Story, který bude mít v Karlových Varech světovou premiéru, je bizarní černá komedie o životě a lásce na tomto světě i na tom příštím. Štěstí těch druhých je temný, náladový portrét života v surovém moderním světě.
V posledních letech Fórum nezávislých rozšířilo svůj záběr i na krátké filmy. Letošní program zahrnuje 15 krátkých filmů stejně rozmanitých jako celovečerní snímky. Fanoušci tohoto žánru se mohou těšit na druhý ročník Festivalu krátkých filmů, který proběhne během letošního listopadu.
V roce 2004 Fórum představilo novou cenu: Nezávislou kameru - cenu České televize pro nejlepší film Fóra nezávislých. Letos o cenu, digitální kameru Sony, soutěží 20 filmů. Posuzovat je bude porota ve složení Michael Málek (dramaturg ČT), David G. Filipi (kurátor Wexner Center for the Arts, USA) a Rui Pereira (ředitel Mezinárodního festivalu nezávislého filmu v Lisabonu).
"Snažili jsme se vybrat lidi s podobným vkusem, kterým není tento žánr cizí a kteří budou schopni společně pracovat," říká Hana Cielová. Filmy v letošním Fóru nezávislých pokrývají široké spektrum žánrů, témat i stylů, ale přes tuto různorodost mají něco společného: schází v nich klišovitá předvídatelnost hollywoodských trháků.