Hlavní obsah

Eva Zaoralová: Od Kim Ki-duka k britské komedii

Právo, Věra Míšková

Umělecká ředitelka Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Eva Zaoralová v rozhovoru přibližuje korejského kultovního režiséra Kim Ki-duka i jaký film uzavře závěrečný festival.

Článek

Festival zahájí světová premiéra filmu korejského režiséra Kim Ki-duka Čas. Mezinárodní filmařská veřejnost vám k tomu v Cannes blahopřála, karlovarským divákům je také dobře známý, ale mohla byste ho představit širšímu publiku?

Šestatřicetiletý nejznámější jihokorejský tvůrce je jednou z nejpozoruhodnějších, doslova kultovních osobností současného světového filmu. Má za sebou už čtrnáct celovečerních děl, k nimž si vždy sám píše náměty a scénáře, často je stříhá a někdy v nich i hraje. Nestudoval na žádné filmové škole a zpočátku se věnoval spíš malířství, ale díky jeho obrazotvornosti a talentu vznikají filmy velice originální. Zejména v počátcích značně šokoval prvky brutality a extrémní erotikou, například při projekci jeho prvního filmu Ostrov na festivalu v Benátkách slabší jedinci dokonce omdlévali. V posledních letech volí smířlivější tóny a optimističtější pohled na život. Jeho retrospektivní přehlídka ve Varech v roce 2002 se setkala s nesmírným úspěchem, o rok později soutěžila Pobřežní hlídka.

Festivaly rády zdůrazňují, když hrají film ve světové premiéře. Jaký to má význam?

Filmových festivalů je ve světě několik set a stále přibývají. Jen dvanáct z nich včetně Karlových Varů je ale řazeno Mezinárodní federací asociací filmových producentů (FIAPF) mezi nejvýznamnější světové soutěžní přehlídky. Toto prvenství si udržují nejen úrovní programové nabídky a organizace, ale i vyhledáváním premiérových uvedení.

Lze nějak shrnout hlavní téma nebo jiný spojovací článek letošní soutěže?

Hledání společného jmenovatele je pro novináře příznačné. Gilles Jacob, prezident Filmového festival v Cannes, na takovou otázku nedávno reagoval slovy, že týmy vybírající filmy se neorientují podle tématu, ale podle kvalit děl. Pochopitelně se mohou vyskytnout filmy s podobným tématem, může to být třeba téma vlivu rodinného prostředí na dítě - sem by se daly zařadit francouzský, švédský a španělský soutěžní příspěvek, nebo motiv osudu jedince v okolnostech války - to by mohl být případ ruského a íránského filmu. Ale myslím, že právě tematická a stylistická pestrost tvoří hodnotu, jež může nejvíce přitahovat.

Závěr festivalu zpravidla patří lehčímu žánru. Co budete hrát 8. července?

Milý a zábavný britský film Confetti, označovaný britskou kritikou za komedii, která má předpoklady stát se jedním z nejúspěšnějších filmů sezóny. Přijede jeho režisérka a nejméně dva z mladých představitelů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám