Hlavní obsah

EK kárá Česko za mnoho mrtvých na silnici

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BRUSEL

Nejnebezpečnější silnice a řidiči se nacházejí na východě a jihu Evropské unie, včetně České republiky. Vyplývá to ze středeční bilance Evropské komise, podle níž relativně nejvíce lidí umírá právě na silnicích ve středu. Z geografického hlediska pak na východě a jihu společenství.

Článek

"Dosavadní pokrok nestačí, abychom dosáhli cíle snížit do roku 2010 počet obětí nehod na polovičku a zachránit tak na 25 000 životů ročně. Kdybychom pokračovali jako dosud, bylo by v roce 2010 stále 32 500 mrtvých. To je naprosto nepřijatelné," uvedl evropský komisař pro dopravu Jacques Barrot, varující, že dopravní nehody patří k hlavním příčinám úmrtí v EU.

Zatímco v roce 2001 zahynulo na silnicích 25 členských zemí 50 396 lidí, loni bylo mrtvých 41 600. Počet obětí klesl jen o 17,5 procenta. Rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími státy vyjadřuje poměr jedna ku třem v přepočtu mrtvých na milion obyvatel a až jedna ku pěti v přepočtu mrtvých na milion vozidel.

Komise pochválila Maltu, Británii, Nizozemsko, Švédsko, Německo a Finsko za nadprůměrné zlepšení bezpečnosti. Naopak ukázala prstem na Polsko, Portugalsko, Řecko, Estonsko, Lotyšsko, Litvu, Maďarsko, Kypr a Česko jako země, které dělají největší problémy. Podle EK mezi lety 2001 až 2004 počet obětí na Kypru, Litvě, v Maďarsku, Česku a Polsku dokonce stoupl. Slovenský výsledek je sice také podprůměrný, ale počet mrtvých v těchto letech klesl o dvě procenta.

Česko a EU se liší v číslech

Barrot připustil, že díl viny nesou i mizerné silnice v nových členských zemích, s jejichž modernizací by unie měla napomoci. Ale problém vidí i v neschopnosti řidičů přizpůsobit se hustějšímu provozu a respektování pravidel.

Barrota znepokojuje také stoupající počet smrtelných obětí mezi motocyklisty, tragické následky "horeček sobotních nocí" mezi mladými motoristy (předloni pětina mrtvých byla ve věku od 18 do 25 let) a vysoký podíl starších chodců mezi oběťmi nehod.

Ke zlepšení situace by měly přispět i nová opatření jako zkrácení doby jízdy a prodloužení povinného odpočinku řidičů kamionů a autobusů od jara příštího roku. Barrot také hodlá prosadit, aby nejpozději od příštího roku "silniční piráty" stíhaly pokuty a odebírání řidičáků v celé EU bez ohledu na to, v které zemi přestupek spáchali; zatím "přenositelnost" sankcí zajišťují jen bilaterální dohody jednotlivých států.

V případě ČR jsou údaje EK vyšší než údaje české policie. EK uvádí pro rok 2001 celkem 1334 obětí a v dalších třech letech 1431, 1447 a 1382 mrtvých, tedy celkem nárůst o čtyři procenta. Mezitím česká policie oznámila, že loni zahynulo na silnicích nejméně lidí za posledních 15 let; 1127 loni, 1215 předloni a 1319 v roce 2003. Rozpor lze podle Barrota vysvětlit například tím, zda se do statistik zahrnou i lidé, kteří podlehli následkům nehod později.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám