Film vzbudil nadšené reakce kritiky. V návštěvnosti však rekordy netrhá. "Obávali jsme se, že film o čtyřech nezaměstnaných lidi do kina nepřitáhne. No, trefili jsme se," komentuje tento fakt s nadhledem režisér.

Jeho film však v konkurenci amerických velkofilmů okupujících česká kina působí jako živá voda. Důvod? Skvělé herecké výkony, sarkastický humor a v neposlední řadě - fascinující Ostrava.

Ústřední čtveřici nezaměstnaných dělníků vytvořili Igor Bareš, Vladimír Navrátil, Ivan Martinka a Luboš Kostelný. "Měli jsme štěstí na herce," říká Šulík. "Jednak skutečně dobře hráli, a co mě velmi potěšilo - svými rolemi opravdu žili. Bavilo mě, jak se každé ráno proměňovali do svých rolí. Když si oblékli kostýmy, začali se chovat úplně jinak. Bavili se ostravským dialektem, třeba i při obědě. Dokonce i humor se jim změnil na drsný dělnický."

Ostrava jako téma

Kulisy industriálního města hrají ve filmu důležitou úlohu. Martin Šulík a producent Čestmír Kopecký si Ostravu vybrali kvůli nezaměnitelné atmosféře. "V Ostravě se střetává český, moravský, slovenský a polský vliv. Vidíte to v architektuře, slyšíte v řeči a v písních. A co je nejdůležitější - Ostravu utvářejí její obyvatelé. Jsou nesmírně životaschopní, mají specifický smysl pro humor, který je jadrný, drsný, ale věci přesně pojmenovává," charakterizuje Ostravu režisér.

Atmosféru svérázného regionu zachycuje řada drobných detailů v druhém plánu - třeba do piva se tu běžně lije šnaps, namol opilý potetovaný "cyp" (ostravsky "týpek") z ničeho nic udělá stojku na stole. "To byl autentický zážitek našeho kamaráda, režiséra Romana Lipuse," komentuje scénku režisér. "Tento ostravský patriot nám vyprávěl spoustu příhod, které se nikde jinde odehrát nemohly."

Výborná hudba

Důležitý rozměr dodává filmu hudba Vladimíra Godára. Jeho hořké bluesové melodie společně se záběry industriálních zákoutí Ostravy dokonale vystihují atmosféru průmyslového města. "Vladimír Godár napsal hudbu ke všem mým filmům, ale hudba ve Slunečním státě je odlišná. Vlado většinou používá klasické složení komorního orchestru, tentokrát opustil klasiku a složil blues a rock.

Na scénáři se kromě Martina Šulíka a Marka Lesčáka podílela režisérka Alice Nellis, která si ve filmu vystřihla i malou roličku, podobně jako si Martin Šulík v jejím filmu Výlet zahrál roli kněze. Tradice, jakou mezi sebou dodržují například režiséři Jan Svěrák s Filipem Renčem, z toho však nekouká. "Myslím si, že jsem jako herec skončil," směje se režisér. "Je to jiný pocit, když stojíte před kamerou. Já jsem si daleko jistější za ní."

Projekce filmu Sluneční stát: 7. 7. 10:30 Espace Dorleans