"Zájem lidí postupně roste, doplňky k Vánocům se kupují průběžně, záleží na tom, co je právě v akci," řekla Novinkám mluvčí společnosti Ahold, která provozuje obchody Hypernova, Kateřina Černá.

Doplňky lze pořídit většinou v řádu desetikorun. Ozdobný balící papír stojí kolem 15 korun, sada šesti baněk kolem 50 korun. Kolem dvaceti korun lidé zaplatí i za ozdobné řetězy nebo prskavky. Stojan na vánoční stromek stojí většinou kolem 150 korun. Například řetězec Interspar ho nabízí za 139 korun.

Obchody se letos shodují, že po letech útlumu stoupá prodej umělých vánočních stromků. "U prodeje umělých stromků je opět letos nárůst, máme je v několika variantách od 69 korun až přes 1000 korun. Co nás zaujalo bylo, že zákazníci nakupují spíš ty dražší a kvalitnější. Musí prostě dobře vypadat. Je to možná i tím, že vypršela životnost těch stromečků, které lidé nakupovali před lety," řekla Černá.

Stromky v květináčích

Už druhý rok jsou žádané stromky v květináčích, které vydrží čerstvé nejen přes Vánoce, ale i potom. Problémem u těchto stromečků je ale to, že jim nedělá dobře přenášení z vyhřátých místností ven a zpátky. V takovém případě jehličí zreziví.

Například v OBI lze koupit jedli v květináči za 299 korun, smrček se tu prodává už od 150 korun. Dříve nejoblíbenější stromek ale kupuje stále méně lidí. Vadí, že rychle opadá.

Od 150 do 300 korun stojí i borovice, které vydrží trochu déle. Stále více lidí si připlatí a koupí jedličku, která vydrží čerstvá i několik měsíců. Stojí kolem 400 korun.

Opravdovým hitem jsou ale dekorační stromky v květináčích s optickými vlákny, pomocí kterých se na stromku rozsvěcují různé ozdoby. Takový stromek stojí 300 až 500 korun podle velikosti.

Stromky lidé kupují na poslední chvíli

Podle průzkumu společnosti TNS Factum dává živém stromku před umělým přednost asi 55 procent českých domácností. Lidé je nakupují těsně před Vánocemi buď v centrech měst, stále častěji ale také na parkovištích hypermarketů, které sázejí na to, že lidé si na cestě z velkého nákupu pořídí rovnou i stromeček.

Podle prodejců hlavní vlna zájmů teprve přijde. Lidé logicky uvažují tak, že později koupený stromek déle vydrží. Firmy ale porážejí všechny stromky stejně. Je proto jedno, jestli mrznou ve velkoskladu nebo na balkóně či na dvorku.