V roce 1968 jste natáčel v Československu válečný snímek Most u Remagenu, jehož výroba byla přerušena kvůli vpádu vojsk Varšavské smlouvy. Jaké to bylo?

Viděl jsem z okna hotelu International, jak Rusové obsazují Prahu. Každý tank byl obklíčený ženami - ne muži, jen ženami, které křičely na ty kluky a plakaly. Ti ruští hoši si mysleli, že tu zem přijeli osvobodit, a ony jim říkaly, ať jdou pryč. Bylo mi jasné, že musíme pryč - navíc jsme natáčeli válečný film, který byl plný tanků, děl a výbuchů.

Oficiální propaganda toho využila a tvrdila, že za Prahou jsou americké tanky...

Od někoho jsem to slyšel. Shodli jsme se, že musíme odtud vypadnout, než nám všechny naše tanky zničí. A také jsme to rychle udělali. 

Asi jste byl tenkrát v Československu poprvé.

Ano. Vrátil jsem se sem před třemi lety. Matka mé ženy byla napůl Češka. Manželka tuto zemi - promiňte pořád ji říkám Československo -, nikdy neviděla. Tak jsem ji sem vzal. Je to obrovská změna!

Viděl jste někdy nějaký český film?

Znám Miloše Formana, ale jeho české filmy neznám. Ještě znám Ivana Passera, ale ten neměl tolik štěstí jako Miloš. V téhle zemi je hodně nadaných lidí. Mít víc peněz, byli byste jako Hollywood.

Vedle hraní jste i režíroval - mimo jiné dva díly seriálů Colombo. Přivedl vás k této práci váš přítel Peter Falk?

Věděl, že jsem předtím režíroval a zeptal se mě, jestli bych si to nechtěl zopakoval. Jeli jsme výletní lodí ze San Franciska a zpátky. Přitom jsme natáčeli.

S Orsonem Wellesem jste hrál v Pouti zatracených. Jaký byl?

V tomto filmu s ním mám jednu velkou scénu. Sedm stránek scénáře! Všiml jsem si, že mu dělá potíže naučit se text. Tak jsem ho trochu ošidil. Povídám mu: Orsone, já si pořád nemůžu zapamatovat text. Tak mi řekl, ať si z toho nic nedělám a přijdu za ním druhý den ráno do jeho apartmá. Tak jsem přišel. Zároveň dorazila i pokojová služba se snídaní. A jestli prý si dám. Já povídám, děkuju, už jsem jedl. Jedl a utekla asi půl hodina. A pak jsme tu scénu zkoušeli pořád dokola jako v divadle, četli jsme si ji několikrát dokola. Nakonec jsme ji natočili na jeden záběr. Uměl to do posledního písmene. A já ho na to připravil. Nikdy jsem mu to neprozradil.

A co Lars von Trier, s nímž jste natáčel jeho nedávný snímek Dogville?

Padli jsme si do noty a výborně jsme si při natáčení Dogville rozuměli. Miluji jeho smysl pro humor a on má zas rád můj. Má rád herce a umí to s nimi. Nechce, aby herci hráli. Chce, aby byli sami sebou.