Karlovarské znělky točili v posledních deseti letech renomovaní režiséři celovečerních hraných filmů: Jan Svěrák, Jan Hřebejk, David Ondříček, Petr Zelenka a další. Autorem té letošní je mladý filmař Martin Krejčí, který svůj celovečerní debut teprve chystá, ale jehož krátký film Frikasé se už hrál například i na festivalu v Cannes.

Festival ještě nezačal, ale lidé už znají hrdiny vaší znělky z plakátů, bilboardů z televize. Kdo tedy jsou ti tři muži, kteří se honí chodbami karlovarského hotelu Thermal?

Snažili jsme se vystihnout nejtypičtější návštěvníky festivalu. Nejmladší je student-baťůžkář, těch potkáte ve Varech nejvíc: většinu času tráví v kinech a na večerních koncertech, spí, kde se dá - v autech, ve stanovém městečku, v parku před Thermalem. Jeden ročník jsem takhle také trávil. Spali jsme s přítelkyní ve stanu a ráno se od šesti střídali ve frontě na lístky s kamarády.

Koláž ze znělky

Druhému říkáme pan frajírek, lázeňský švihák, který je tu proto, aby o tom mohl všude mluvit. Na filmy moc nechodí, za to ho uvidíte na většině společenských akcí.

Třetí je V.I.P. host - k tomu netřeba víc dodávat. Všichni tři se ale mohou setkat třeba u toho baru proti tiskovému středisku, kde naše znělka začíná. To je na Karlovarském festivalu zajímavé a unikátní ve srovnání s ostatními velkými festivaly. V Cannes vás nepustí na večerní projekci, pokud nemáte předpisový společenský oděv. Baťůžkáře tam nepotkáte vůbec a ostatní se striktně dělí podle druhu akreditace.

Já mám atmosféru karlovarského festivalu rád a tak jsme se ji pokusili promítnout v rámci stylizace do samotné znělky.

Druhým velmi zřetelným tématem je Thermal, v němž se celý děj znělky odehrává. Mnohdy proklínaný jako symbol normalizace sedmdesátých let, ale přesto naprosto nezbytný pro existenci festivalu.

Já jsem se narodil v roce 1977, takže si tu normalizaci pamatuji jen skrz vyprávění rodičů. Thermal je srdce festivalu a právě proto, že jde o tak výraznou stavbu, přišlo nám zajímavé a přirozené od něj odpíchnout celou výtvarnou podobu znělky a koncepci letošního ročníku. Důležitý je fakt, že se v něm návštěvníci po celou dobu festivalu pohybují, a tím se vlastně sami stanou postavami z letošní znělky. Doufám, že právě tam to bude fungovat - znělka vytváří filmovou iluzi v dějišti festivalu a diváci do té filmové iluze vstupují, jsou její součástí.

Najít představitele konkrétního typu člověka určitě nebylo snadné. Kde a jak jste vybíral herce?

Výběr byl poměrně náročný, protože jsme nechtěli obsadit známé tváře, a přitom všichni museli umět hrát a ještě na tom být pohybově dobře. Z rozsáhlých castingů jsme nakonec vybrali studenta DAMU Petra Vaňka, který hraje baťůžkáře, šviháka ztvárnil Lubor Novotný z hradeckého divadla a "V. I. Páka" představuje René Přibyl, který je pro mě důležitá postava, neboť kdysi ztvárnil toho kovboje, který říká: "Slezte z toho lustru Donalde, vidím vás!" ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje.

V menších rolích se objeví prezident festivalu Jiří Bartoška, umělecká ředitelka Eva Zaoralová a moderátor Marek Eben. Jak reagovali na tuto hereckou nabídku oni?

Myslím, že dobře. Pro mě byla jejich účast klíčová, protože podporuje zcizující efekt, který by naše znělka měla mít. Snad nikoho neurazím srovnáním, ale oni tři jsou stejné ikony festivalu jako právě Thermal: Každý si je krom jiného spojuje právě s karlovarským festivalem. Šlo jen o pár záběrů, takže to bylo velmi rychlé. Paní doktorka Zaoralová nás ale překvapila naprosto profesionálním přístupem, když si přivezla kufr s širokým výběrem kostýmů a různými typy brýlí, přičemž v její znělce nakonec hrají "ty neorealistické".

Vaši předchůdci už vesměs měli za sebou úspěšné celovečerní filmy. Vy svůj debut teprve chystáte. Jak jste daleko a s jakými pocity jste tuhle nabídku přijal?

Suplenta připravujeme zhruba čtyři roky, v tuto chvíli máme hotový scénář, vybrané hlavní herecké obsazení, což je Ivan Trojan a Monika Hilmerová. Pořád ale nemáme dost peněz na realizaci, takže kdo ví... Dostali jsme grant evropského fondu Media plus, ale nedostali jsme grant od českého státního fondu. Producent Vratislav Šlajer bude mít v červenci konečná jednání s koproducenty z Polska, Maďarska a Slovenska, pokud to dobře dopadne, začneme na jaře příštího roku točit.

Nabídka točit znělku pro Vary mě samozřejmě v první chvíli potěšila. Pak jsem si ale dlouho nadával, že má ješitnost zvítězila, protože je to poměrně sledovaná věc. Ten tlak je o to větší, že se asi trochu čeká, čím svoji přítomnost v takové společnosti ospravedlním, když za sebou nic "pořádného" nemám.

Předchozí režiséři znělky, Svěrák, Hřebejk, Zelenka, v Karlových Varech soutěžili, Svěrák se Zelenkou dokonce vyhráli. Dal byste svůj film na festival?

Pokud ho natočím a bude o něj zájem, tak rád. Nemám moc velké oči, co se týče velkých zahraničních festivalů. Myslím si, že to je především věcí diplomacie a politiky spíše než samotné kvality filmu. V Cannes jsem byl a vím, že víceméně nemáte šanci dostat se do soutěže, pokud nebudujete léta kontakty a nemáte nejdřív jeden dva filmy ve vedlejších sekcích. A Vary můžou podle mého názoru nastartovat cestu filmu do světa stejně dobře.