Programová ředitelka festivalu Eva Zaoralová uvedla: "Z šestnácti filmů je dvanáct z Evropy. Z každé země je uveden jen jeden film. Jako obvykle se objevují v soutěži filmy ze zemí, které by se nedostaly do Cannes nebo na Berlinale, což je třeba případ Slovinska a Chorvatska. Zařazen je i Island, protože Fridrik Thór Fridriksson natočil nový film."

Zaoralová zmínila i hlavní témata soutěžních filmů: "Věnují se problémům přechodu do dospělosti a životu, který je omezen vnějšími podmínkami. Tato omezení může vytvářet válka, jako ve filmu Napola z německé školy pro elitní důstojníky, nebo vězení, což je zase případ polského snímku Symetria." Francouzský snímek Slavíci v kleci se pro změnu odehrává na chlapecké internátní škole. "Jde vlastně o remake snímku Slavičí klec. Doufáme, že bude mít stejný úspěch jako Amélie z Montmartru, i když jde o úplně jiný druh filmu."

Eva Zaoralová současně zdůraznila, že všechny snímky mají vztah k současnosti. "To se týká i německého a japonského filmu, které se odehrávají v minulosti."

Předsedou hlavní poroty karlovarského festivalu je letos víceprezident produkční a distribuční společnosti Faces Distribution Al Ruban ze Spojených států. Ve druhé polovině padesátých let minulého století započala jeho dlouholetá spolupráce s Johnem Cassavetesem. Ruban se posléze ujal produkce jeho nejslavnějších filmů Premiéra (Opening Night), či Vražda čínského bookmakera (Killing of a Chinese Bookie). Členkou poroty je mimo jiných i česká režisérka Alice Nellis, která se kromě filmové režie věnuje i té divadelní. Na svém kontě má prozatím dva snímku Ene bene (1999) a Výlet (2002).

Hlavní porota 39. MFF KV
Prezident poroty
Al Ruban, USA
Členové poroty
Florinda Bolkan, Itálie
Simon Field, Velká Británie
Katarzyna Figura, Polsko
Vladimi Maškov, Rusko
Alice Nellis, Česká republika
Hong Sang-Soo, Jižní Korea

 

PŘEHLED SOUTĚŽNÍCH FILMŮ

Jeskynní lidé Cavedweller
USA, 2004 120 minut
Režie: Lisa Cholodenko
Psychologické drama se soustřeďuje na ženu středního věku, která chce napravit své dávné chyby a uspořádat si uspokojivě svůj život po letech, poznamenaných dvěma neúspěšnými manželstvími. Lisa Choldenko natočila dva kritikou ceněné filmy. Temný debut High Art je z prostředí newyorských umělců, kteří propadli heroinu a zvrácenému sexu. Další snímek Laurel Canyon se odehrává na pozadí příběhů hudebníků, kteří v uzavřené komunitě dokončují desku. Konzervativně založený syn se vrací do rodného domu, kde producentka žije s mnohem mladším přítelem.

 

León a Olvido León y Olvido
Španělsko, 2004 112 minut
Režie: Xavier Sanchéz Bermúdez
Dvanáctiletý León je postižený Downovým syndromem Po smrti matky odmítá péči sociálních ústavů a trvá na tom, aby se o něho starat jeho sestra Olvido

 

Mistři
Česká republika, 2004 83 minuty
Režie: Marek Najbrt
Hrdiny hořké a drsné grotesky o velkém hokeji a lidské malosti jsou obyvatelé chátrající vesničky v českém pohraničí. Hokejové mistrovství světa pro ně představuje nejen záminku k popíjení v místní hospodě, ale i potvrzení smyslu vlastního zmarněného života. A co kdyby přece jen nakonec zbohatli díky prorockým hokejovým vizím alkoholika Bohouše?

 

Můj nevlastní bratr Frankenstein Moj svodnyj brat Frankenštejn
Rusko, 2004 120 minut
Režie: Valerij Todorovskij
V rodině moskevského vědce Krymova se náhle zjeví válečný invalida Pavel a tvrdí, že je jeho nemanželským synem. Krymov to vylučuje, ale ze soucitu Pavlovi zařizuje potřebnou operaci. Přes jisté indicie - až po drastickém únosu dětí i rodiny - Krymov pochopí, že se ujal psychicky vyšinuté bytosti. Režisér natočil snímek Milenec, který byl promítán v rámci Febiofestu. Na 33. ročníku karlovarského festivalu byl mimo soutěž uveden jeho film v zemi hluchých.

 

Na břehu Kenar-e Roodkhaneh
Írán, 2004 80 minut
Režie: Ali-Reza Amini
Režisér Ali Reza Amini ilustruje vliv politického teroru a válečné mašinérie na lidskou pospolitost. Kurdští uprchlíci směřují k íránským hranicím. Jedním z nich je mladá nevěsta, která šlápla na minu a nemůže se pohnout z místa. Do její blízkosti dorazí další exulanti. Režisér je také podepsán pod neorealisticky laděným filmem Dopisy ve větru.

 

Napola Napola
Německo, 2004 stopáž neuvedena
Režie: Dennis Gansel
Sedmnáctiletý talentovaný boxer Friedrich je v roce 1942 přijat do elitní nacistické školy. Psychologický příběh vypráví o jeho přátelství se spolužákem Albrechtem a snaze mladíků morálně obstát uvnitř barbarských mechanismů nacismu. Režiséra proslavila úspěšná komedie Holky to chtěj taky.

 

Nazítří Másnap
Maďarsko, 2004 120 minut
Režie: Attila Janisch
Obyčejný městský muž přijede na maďarský venkov, aby převzal zchátralé stavení, které zdědil po vzdáleném příbuzném. Nedůvěřiví obyvatelé několika osamělých statků ho záhy vtáhnou do podivných událostí, jejichž smysl zůstává návštěvníkovi utajen. Vše se točí kolem vraždy patnáctileté dívky... Režisér je považován za nezávislého tvůrce, jeho filmy jsou velmi netradičně pojaté, jako by se odehrávaly mimo realitu.

 

Nechte maličkých... Lad de sma born
Dánsko, 2004 104 minut
Režie: Paprika Steen
Britt a Claes prožívají těžkou manželskou krizi, z níž nevidí východisko. Před několika měsíci zahynula jejich jediná dcerka při autonehodě a manželé jako by ztratili vůli žít spolu. Režisérka hrála ve filmech představitelů hnutí Dogma Larse von Triera (Tanec v Temnotách) a Thomase Vinterberga (Rodinná oslava).

 

Niceland Niceland
Island, Německo, Dánsko, 2004 87 minut
Režie: Fridrik Thor Fridriksson
Idealistický Jed a jeho přítelkyně Chloe si vzájemně slíbí, že se vezmou. Dívka se propadne do depresí kvůli smrti své kočky, bezradný mladík se přestěhuje do starého karavanu. Na vrakovišti poznává podivínského Maxe... Režisér Fridrik Thór Fridriksson ve své novince opět vypráví o rubu konzumní civilizace a o hledání štěstí. Fridriksson je u nás dobře známý jako režisér hořkých filmů Ďáblův ostrov z poválečného Islandu, kam pronikl rockandroll, i zimní road movie Zimnice a lyrické Děti přírody.

 

Plášť do deště Raincoat
Indie, 2004 120 minut
Režie: Rituparno Ghosh
V komorním milostném příběhu neseném v rozcitlivělé náladě deštivého monzunu vyhledá venkovský mladík Mannu v Kalkatě svou dávnou lásku Niru. Vypůjčený pršiplášť se stává metaforou příběhu o ztraceném citu, v němž se oba dávní milenci se zoufalým odhodláním oddávají šlechetné přetvářce.

 

Pod jejím oknem Pod njenim oknom
Slovinsko, 2003 90 minut
Režie: Metod Pevec
Duša je tanečnice. Pracuje jako instruktorka společenského tance na prahu třicítky. Zdánlivě nezávislá mladá žena však už slyší tikot biologických hodin a marně hledá svůj záchytný bod... V polovině devadesátých let natočil Pevec film Carmen o nemanželské dceři operního pěvce, která propadla alkoholu a skončí jako prostitutka.

 

Pryč z toho světa Kono Jo No Soto e 
Japonsko, 2003 123 minut
Režie: Sakamoto Junji
Filmařská pocta průkopnické generaci mladých japonských jazzmanů, kteří se po druhé světové válce museli vypořádat se svou vášní pro typ hudby spojený s životním stylem amerických nepřátel. Pětice mladých muzikantů z kapely nazvané Lucky Strikers konečně může v roce 1947, dva roky po prohrané válce, vyměnit zbraně za hudební nástroje. Junji natočil řadu oceňovaných filmů (Face, Knock Out, Tokarev, Scarred Angel, Kao, Another Battle), které ukazují Japonsko z trochu jiné, často odvrácené stránky.

 

Slavíci v kleci Les choristes
Francie, Švýcarsko, 2003 95 minut
Režie: Christophe Barratier
Pierre Morhange našel vztah k hudbě a smysl života díky svému učiteli hudby Clémentu Mathieuovi na internátní chlapecké škole. Právě on patřil k nejproblematičtějším žákům, na které neplatil ani místní tvrdý režim. A právě on se díky krásnému hlasu a talentu ocitl v centru učitelova boje o duše "ztracených" chlapců a krásu světa. Režisér spolupracoval se svým strýcem Jacquesem Perrinem na významných přírodovědeckých snímcích Mikrokosmos a Ptačí svět.

 

Symetrie Symetria
Polsko, 2003 99 minut
Režie: Konrad Niewolski
Ve vyšetřovací vazbě se ocitne nezaměstnaný mladík, kterého dementní stařenka označí za násilníka. Nevinný nemá alibi, ničí ho vězeňská rutina, zejména soužití s nesourodými muži.Případ se vleče, mladík propadá depresím. Jeho lidskou devastaci pak dovrší kolektivní zmasakrování zatčeného pedofila.

 

Tady Tu
Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, 2003 90 minut
Režie: Zrinko Ogresta
Autorský film Zrinka Ogresty tvoří série minidramat. Osudy jejich hrdinů (osamělý důchodce, mladá narkomanka, její sestra, herec alkoholik a válečníci vracející se k mírovému životu) se proplétají a doplňují. Válka jim vzala víc než zázemí a oni se už nedokáží vrátit zpět. Snímek byl oceněn Zlatou arénou na festivalu v Pule. Ogresta patří k nejvýraznějším chorvatským režisérům 90. let, zaujal už snímkem střepy z roku 1991, kde zachytil hrdinu vyrovnávajícího se komunismem i ustašovskou minulostí. Drama Rudý prach z roku 1998 ž reflektuje, jak válka rozvrátila společnost.

 

Takové děti Certi bambini
Itálie, 2003 94 minut
Režie: Andrea Frazzi, Antonio Frazzi
Rosario, který bydlí s nemocnou babičkou v ubohém bytě na předměstí, vyrůstá na ulici. Škola ho nezajímá, spolu se dvěma kamarády se poflakuje po okolí a snaží se vydělat alespoň trochu peněz. Zná jen svět chudoby a násilí a chce se podobat starším mladíkům, kteří už se zapletli se zločinem. Jenže kontakty s místním podsvětím mají pro Rosaria neblahé důsledky. Předchozí film obou bratů Nebe padá Il Cielo cade z druhé světové války se promítal na Berlinale v roce 2000.