EU neoficiálně oznámila snahu o sjednocení značení počátkem tohoto roku. Svět o změnách tehdy informoval deník The Financial Times (FT).

Podle Unie by se tím zvýšila prestiž společenství ve třetích zemích, zákazník by už při nákupu získal lepší informace o kvalitě produktu a především by to ukončilo činnost pirátů, kteří kopírují značkové zboží.

Po oznámení nových plánů vypukly ostré debaty. Členské státy se nakonec shodly, že celou věc odloží na dobu, až bude vypracována studie zkoumající nálady světového trhu. Tu zadala Evropská komise (EK).

Odborníci přitom poukazují na skutečnost, že zavedení jednotného Made in the EU by s sebou přineslo potíže. Unie totiž nemá podle nich ve světě pouze dobrou pověst, naopak. Jako lépe prodejné se zatím ukazují výrobky s označením původu v jednotlivých státech.

 

 

Hrdého označení se navíc nechce vzdát většina členských států. Například Němci po oznámení snah Bruselu okamžitě oznámili, že jejich automobily by tak ztratily velkou část své skvělé pověsti. Případné cedulky, visačky a razítka s nápisy Made in the EU údajně o výrobci nic neříkají a zní anonymně.

ČR tak po 1. květnu okamžitý zánik Made in Czech nehrozí. V budoucnu by ale mohlo své pozice přeci jen Made in the EU pozvolna vyklízet. Kdy to bude, a zda vůbec, rozhodnou výsledky studie.

Zatím EK neprošel ani kompromisní návrh doplnit pod zemi původu zboží navíc informaci, že bylo vyrobeno v Unii. Proti návrhu sjednotit značení mluví také nárůst byrokracie: přijetí dalších stovek úředníků, vytištění tisíce nových formulářů.

 

Vážení čtenáři, v sobotu jsme přinesli díl: Stejná velikost kondomů pro všechny?

 

Zítra: Vytlačí češtinu angličtina nebo francouzština?

Vaše témata posílejte: eu@novinky.cz

Tip Novinek: SPECIÁL: Volby do parlamentu EU