Poněkud nezvyklý je pro našince požadavek týkající se potvrzení o zapůjčení vozidla v případě, že řidič není zároveň jeho vlastníkem. Dokument o vlastnictví vozu si může vyžádat každý policista. Měl by proto být psán v angličtině nebo v jazyku země, do níž cestujeme.

Požadavek Bruselu se vztahuje nejen na vozy z autopůjčoven, ale i na ty, jež "putují" uvnitř rodiny. Zdánlivě samoúčelné byrokratické opatření má logiku: omezuje problémy v případě odpovědnosti za škodu při autohavárii.

Státy EU navíc ukládají majitelům vozidel jejich povinné pojištění. V rámci zranění je možno od pojišťovny obdržet až 35 tisíc eur (asi 1,12 mil. Kč), při poškození majetku až 100 tisíc eur (asi 3,2 mil. Kč).

Pozor na kruhové objezdy

Řidiči navyklí na použití signalizace před kruhovým objezdem, by na ni měli při cestě do Unie zapomenout. Znamení o směru jízdy pravým blikačem se tam totiž nedává.

Jinak se dá říci, že Brusel v rámci silničního provozu trvá důsledně na dodržování dvou věcí na celém území EU: zapínání bezpečnostních pásů a na dětských autosedačkách, cestuje-li ve voze nezletilec.

Námitky českých řidičů, že vše dodržují už nyní, jsou sice oprávněné - přestupek v zahraničí vyjde ale řádově na stovky eur.

 

 

Detailní pravidla provozu, mj. povolená rychlost a norma alkoholu v krvi, je jinak plně v pravomocích dílčích států EU. Zatím neexistuje ani jednotná celoevropská databáze neposlušných řidičů. V budoucnosti s ní ale Unie počítá.

Bude-li návrh přijat, řidič hříšník za vážný přestupek v jedné členské zemi ztratí oprávnění k řízení motorového vozidla v celém společenství.

Budou policisté aktivnější?

Pro českého řidiče se jinak po 1. květnu nic výrazného nezmění.

Na cesty po ČR i do EU musí mít v automobilu: řidičský průkaz (pouze národní, smysl mezinárodního v rámci Unie po 1. květnu zaniká), osvědčení o registraci vozidla, doklad o povinném ručení a je-li řidič z povolání také osvědčení o profesní.

Čeští řidiči se musí také po 1. květnu připravit na větší aktivitu dopravních policistů: budoucí země Unie totiž vedou celoevropské žebříčky nehodovosti.

 

.: Zítra: Jednotné mýtné pro celou Unii?

.: Vaše témata posílejte: eu@novinky.cz