Jako nejvýhodnější země k nákupu nového vozidla se zatím pro našince ukazují po odečtení daně z přidané hodnoty Dánsko, Řecko a Nizozemí.

Naopak nejdražší nové auto by si českých kupující pořídil v Německu - hned za ním následuje Rakousko.

Český občan vždy zaplatí DPH za nový vůz až v ČR. Například v Dánsku je DPH 25 % oproti v ČR navrhovaným 19 % - kupující tak ušetří šest procent na dani.

Rozdíly v cenách

Vedle zmíněné daně ovlivní cenu automobilu zejména praxe dílčích automobilek vycházet vstříc odlišným ekonomickým situacím daných zemí. I tento faktor přeje českým kupujícím.

S rozšířením společenství ovšem výrobci od podobného zvýhodnění ustoupí - jednoduše se jim stávající praktiky nevyplatí. Proces sjednocování cen byl zahájen již koncem 90. let a bude se urychlovat.

"Ke značkám s největšími cenovými rozdíly patří Peugeot, Citroën, VW, Audi, Seat a Škoda. Naopak nejmenší cenový rozptyl, menší než 20%, je u značek BMW, Mercedes, Opel a Daewoo," uvedl Petr Nešpor ze společnosti AAA Auto.

 

 

"Například Peugeot 406 byl při posledním průzkumu EU o pět tisíc eur (160 tis. Kč) levnější v Řecku než v Německu a VW Passat byl levnější o 4600 eur (147 tis. Kč)," doplnil.

Prodejci se na EU těší

Čeští dealeři nových automobilů se prý odlivu zákazníků neobávají. Tvrdí, že proti hromadným nákupům vozidel v zahraničí mluví především jazyková bariéra.

Jen málokterý našinec umí podle nich tak dokonale dánsky, řecky atd., aby si troufl sám podepsat několik desítek stran složité smlouvy o koupi vozu.

Rozšíření Unie by mohlo naopak přinést českým prodejcům značné zisky, a to v souvislosti s přílivem zákazníků z Německa a Rakouska. Ti u nás mohou, zůstanou-li stávající ceny, ušetřit na luxusních vozidlech i několik set tisíc korun.

.: Zítra: Provoz a přestupky na silnících EU

.: Vaše témata posílejte: eu@novinky.cz