Vedle Soukupové, která studuje FAMU, získala 100 tisíc korun i další posluchačka FAMU Sabina Bočanová. Přesvědčila svým dílem Oj vej zmir popisující milostný labyrint devatenáctileté dívky.

V kategorii filmová povídka byly oceněny projekty autorské dvojice bratří Víta a Pavla Klusákových, jež získali 80 tisíc korun, a kameramana Ivana Vojnára. Ten obdržel 50 tisíc korun.

"Díla, která jsme nakonec ocenili, nás zaujala netradičním přístupem a originalitou pohledů a tvůrčí schopností autorů," řekl předseda nadace Ivo Mathé. "Všichni čteme všechno. Je to náročné na oči i uši. Nejdříve si děláme k dílům poznámky, a pak máme řadu schůzek, kde o nich mluvíme," dodal.

Výbor vybíral z 39 literárních scénářů a 43 námětů, synopsí a filmových povídek. O grant žádalo 25 žen a 51 mužů, kteří předkládali i několik projektů. Nejmladšímu účastníkovi bylo 18 let, nejstaršímu 88.

Nadace funguje necelých 18 měsíců. Za tu dobu rozdělila 1 150 tisíc korun. Do konce roku chystá ještě druhé kolo letošního výběrového řízení. Tvůrci mohou soutěžit až o 560 tisíc korun. Uzávěrka kola je 30. září. Více informací na internetových stránkách www.barrandov.cz/nadace.

Čím přesvědčili porotu

Petra Soukupová, dílo K moři

Petrova žena Klára onemocní a nemůže spolu s manželem Petrem a dcerami Adélou (12) a Johankou (6) vyjet na zaplacenou cestu k moři. Teprve vyšetření v nemocnici v době dovolené má totiž rozhodnout, zda nemá rakovinu. Uvolněné místo proto zaujme Petrova dcera z předešlého manželství Jíťa (16). Příběh spočívá v nuancovaném pojetí vztahů mezi postavami i v nepreferovaném pochopení každé z nich. Svědomitý otec skrývá svůj strach o osud manželky. Adéla, vášnivá čtenářka a plavkyně, si na prahu puberty připadá tlustá a méně milovaná než zlatovlasá princezna Johanka. Jíťa se cítí cizí, protože je "nevlastní", a Johanka se ukazuje jako lstivý malý sobec schopný si svá privilegia vytrucovat. Stručný, ale obsažný a neotřelý, dialog je jen jedním z prostředků, kterými autorka udržuje rovnováhu mezi psychologickou přesností, sarkastickým humorem a laskavostí. Scénář dává naději na vznik mimořádného filmu.

Sabina Bočanová, dílo Oj vej zmir

Scénář překvapuje autorskou vyzrálostí, s níž autorka nahlíží milostný labyrint své devatenáctileté hrdinky. Ta se přičiněním svého stárnoucího otce ocitne v prostředí pražské židovské komunity. Potkává zde nejen různé mužské charaktery, ale především vnímá obraz spletitých tajných i otevřených vztahů, konfliktů a bojů. Eva si najednou uvědomuje prázdnotu svých osobních vztahů a její vnitřní spor se postupně stává ryzí metaforou současného světa, kde podoby citových vztahů banalizují obecné konflikty a triviální spory. Oj vej zmir je v jidiš výrazem pro povzdech. Bočanové jemně ironická analogie osobních problémů a konfliktů "obce"/světa má takřka ojedinělou kvalitu, která v kontextu české scenáristiky zatím výrazně chyběla.

Vít a Pavel Klusákovi, dílo My tři bratři

Námět vstupuje na tenký led společenské satiry - činí tak ale tvůrčím a nápaditým způsobem. Základem příběhu je poměrně málo známá pohádka Karla Jaromíra Erbena My tři bratři. Reflektuje však naši dobu v aspektech, jež buďto nejsou v českém filmu časté, nebo se v něm objevovaly v nikoli právě nejzdařilejších pokusech. Přesto je navýsost potřebné mluvit o tom, jak se naše společnost stává stále více materialistickou, jak "ďáblu mamonu" zaprodáváme svou duši. Vše nasvědčuje tomu, že bratři Klusákovi budou mít v originálním přístupu k tomuto tématu šťastnou ruku.

Ivan Vojnár, dílo Erika z lásky 

Příběh vychází z autobiografického námětu současné slovenské herečky Eriky Láskové. Její život je plný peripetií, často velmi bolestných. Přesto neztratila vůli a obdivuhodnou chuť prožívat svůj úděl. Přestože autobiografie je hlavním tématem zamýšleného filmu, příběh bude oscilovat mezi fikcí a osobitým pojetím takřka dokumentárního vidění.