Hlavní obsah

Pagani Zonda R: útok na vrchol

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Slavný Horacio, nezapomenutelný majitel a konstruktér vozu, který nese jeho jméno, opět ukázal, že má stále co nabídnout. Pagani Zonda tlačí do lidí adrenalin z jízdy už od roku 1999. A v roce 2007 přichází tento vůz ve své vrcholné ultimativní verzi R.

Článek

Vylepšit Pagani není jednoduché. Popravdě řečeno, jde to asi sakra těžko. Jenže rezervy se najdou všude, zvlášť, pokud se nerespektují pravidla. V našem případě ze Zondy vytvořili závodní speciál, který však na závody určen není. Takže nebylo třeba držet se nějakých pravidel pro restriktory, zavěšení, délky sacích a výfukových potrubí...

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Tak začneme s popisem od karoserie. Z klasické Zondy zbylo jen velmi málo. Prakticky jen vrchní karoserie. Spodní část dostala zcela nové aerodynamické vedení, které má zaručit extrémní přítlak k vozovce i za nejvyšších rychlostí a dostatečný přívod vzduchu k brzdám a motoru.

Už na první pohled je jasné, že všechny tyto prvky jsou inspirovány závodními speciály. Jsou vyrobeny z ultralehkého uhlíkového kompozitu a hlavní díly jsou  vyztuženy magnesiovými prvky.

Rozměry upravených nárazníků poněkud protáhly délku vozu. Díky prodlouženému přednímu sání a gigantickému zadnímu difuzoru a nastavitelnému přítlačnému křídlu se vůz prodloužil z 4385 mm na 4774 mm a rozvor se protáhnul o 47 mm.

AMG - tradiční partner

Když se podíváme na karoserii a vidíme, kolik vstupů vzduchu je pro nasávání čerstvého vzduchu do motoru, tak začne vrtat hlavou, co tam asi má takovou spotřebu. Tradičně je to agregát od AMG. Jeho dvanáct válců o objemu 7,3 l má díky různým úpravám zvýšený výkon ze 408 kW (stará C12 S) až na 552 kW! Točivý moment je 710 N.m.

Chcete výčet všech úprav? Tak to by šlo těžko - Pagani ani AMG moc k motoru neřekli. Snad jen pár kousků - suchá kliková skříň, odlehčená kovaná kliková hřídel a ojnice, vysokotlaké mazání speciálním závodním olejem, karbonové extra krátké sání se závodním filtrem, speciálně odladěné výfukové potrubí z ultratenkého plechu... No, stačí? Jestli ne, musíte si počkat na Ženevský autosalon, až se Horacio vytasí s podrobnostmi.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti

Poslední informace směřuje k případným zájemcům z řad čtenářů Novinek. Pokud jste dostatečně finančně zaopatřeni, nejste radikální zastánci vodíkových agregátů BMW, nepobíráte invalidní důchod či nefandíte zrovna značce Peugeot, tak si na koupi připravte 1,2 miliónu euro. A v korunách (33,6 miliónu korun) tohle auto určitě nezaplatíte.

Reklama

Související témata:

Související články

Koenigsegg CCX je nejrychlejší na okruhu

Britský automobilový televizní pořad TopGear TV Show otestoval na okruhu nový model Koenigsegg CCX. Ten dokázal i přes počáteční problémy být na okruhu...

Výběr článků

Načítám