Podle Tomáše Bičíka z mediální agentury Mediaedge:cia vydaly firmy za stejné předvánoční období v roce 2004 podle monitoringu TNS A-Connect celkem 11,3 miliardy korun. O rok později to pak bylo o miliardu, tedy o 18 procent, více. "Letošní investice by mohly vzrůst v rozmezí 10 až 15 procent," sdělil Bičík. Hrubé výdaje by tak přesáhly 14 miliard. Reálné čisté útraty jsou ovšem podstatně nižší, odhadem na úrovni 60 až 70 procent hrubých výdajů.

"Období říjen až prosinec bude i letos inzertně nejsilnějším obdobím roku. Do médií bude v tomto období směřovat zhruba 30 procent celoročních výdajů na reklamu," řekl Štěpán Wolde z agentury ARBOmedia. Firma očekává, že celkové hrubé výdaje se za poslední čtvrtletí mohou vyšplhat ke 13,65 miliardy korun. "Oproti loňskému roku by to znamenalo nárůst o zhruba tři procenta," dodal Wolde.

Nejvíce peněz půjde tradičně do televizí a tisku, polepšit by si mohla podle Woldeho "menší" média, zejména internet. "Zhruba polovina investic (asi sedm miliard) jde do TV, 35 až 37 procent investic směřuje do tiskové reklamy, rozhlas pojme sedm a venkovní reklama ukrojí z kolace čtyři procenta," odhaduje Bičík.

Nejvíce firmy investují do reklamy v televizi

Odhadnout, kolik času zaberou reklamní spoty v předvánočním televizním programu, je podle Woldeho velmi těžké. "Pokud bych měl tipovat, pak s ohledem na reklamní limit (ČT) a aktuální stav sledovanosti a naplněnost jednotlivých TV lze čekat necelých 29 minut reklamy denně na ČT, zhruba 200 minut denně na Primě a 160 minut denně na Nově," uvedl Wolde.

Pro ČT to podle něj znamená naplnění jejího zákonem stanoveného reklamního limitu, přičemž letošní Vánoce jsou poslední, kdy může ČT věnovat reklamě procento svého vysílacího času, od ledna se tato míra sníží na polovinu. Prima naplní podle tohoto odhadu svůj reklamní prostor z 90 procent, Nova pak ze tří čtvrtin.

Nejvíce reklam bude na mobily a pojištění

Největší část reklam bude propagovat opět mobilní operátory a finanční služby včetně pojištění. Nejvíce aktivní budou podle odhadu Mediaedge:cia všichni mobilní operátoři, Procter&Gamble, Walmark, Česká spořitelna, L´Oreal, Unilever či Volkswagen Group.

Hrubé výdaje firem na reklamu počítané bez slev, bonusů a vzájemných obchodů letos v pololetí podle srpnového odhadu ARBOmedia dosáhly 24 miliard korun. Je to zhruba o 13,8 procenta více než ve stejném období loni.

Co se týče čistých výdajů firem na svou prezentaci, v únoru ARBOmedia odhadovala, že firmy utratí celkem 18,387 miliardy korun. Míra růstů výdajů na reklamu by tak byla zřejmě nižší než ve srovnání s loňským a předloňským rokem. Zatímco loni meziročně výdaje vzrostly o 3,7 procenta, letos by to mělo být pouze o 3,5 procenta.